دندان میخی شکل: بدشکلی دندان

فهرست مطالب

فرقی نمی کند بچه اول شما باشد یا پنجمی، والدین همیشه فهرستی از نگرانی در مورد فرزندان خود دارند. سلامت کودک همیشه از اولویت های والدین است. در حالی که بیماری های زیادی در این فهرست وجود دارد، اما والدین باید از عارضه دندان میخی شکل نیز خبر داشته باشند زیرا این عارضه می تواند رشد دندان دائمی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

دندان میخی شکل:

دندان میخی شکل دندانی است که مثلثی است و به طرز قابل توجهی کوچک تر از سایر دندان هاست. این عارضه عموما دندان های نیش خلفی را تحت تاثیر قرار می دهد. در موارد نادر این عارضه دندان های نیش مندیبل را تحت تاثیر قرار می دهد.

در برخی موارد، دندان های دائمی رشد نمی کنند و بیمار فقط دندان های شیری در دهان خود خواهد داشت. در مواردی دندان میخی شکل زمانی رخ می دهد که یک دندان دائمی کاملا رشد نیافته در دهان بیمار ظاهر می شود.

علل:

دندان میخی شکل به دلایل مختلف ایجاد می شود. این عارضه می تواند نشانه ای از بیماری دندان هوچینسون باشد که در اثر ابتلای جنین به بیماری سفلیس در رحم مادر رخ می دهد. دندان هوچینسون کوچک تر از سایر دندان ها است و فاصله زیادی بین آنها وجود دارد. طبق تحقیقات، سندرم ویلیامز و دیسپلازی اکتودرمال به عنوان علل بالقوه دندان میخی شکل معرفی شده اند.

روش های درمانی:

اگر شما یا فرزندتان از این عارضه رنج می برید، با دندانپزشک خود مشورت کنید. ممکن است وی شما را به یک متخصص پروتزهای دندان معرفی کند. این متخصص در بازسازی و جایگزینی دندان های بدشکل یا از دست رفته مهارت دارد. به طور معمول، از روش هایی مانند انواع روکش دندان، ونیر، بریج و حتی در برخی موارد دندان مصنوعی جزئی می توان برای درمان دندان میخی استفاده کرد. تجویز درمان قطعی به معاینه توسط دندانپزشک اطفال نیاز دارد. برای دریافت مشاوره و بررسی گزینه های درمان با کلینیک ما تماس بگیرید.

حتی اگر دچار این عارضه هستید، باید به اهمیت و ارزش مراقبت از دندان های خود واقف باشید. آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان می تواند تاثیر زیادی در سلامت وی در بزرگسالی داشته باشد. به کودک خود آموزش دهید که روزی دو بار مسواک بزند و دندان های خود را نخ دندان بکشد. برای فرزند خود از مسواکی با برس های نرم و سایز مناسب استفاده کنید تا بتواند به خوبی دندان های خود را تمیز کند.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *