دندان کنده شده: موقعیت اورژانس دندان پزشکی

فهرست مطالب

هر ساله بیش از پنج میلیون دندان در کودکان و بزرگسالان کنده می شوند. با اقدام اورژانسی مناسب، امکان این هست که دندانی که از سوکت خود کنده شده با موفقیت مجددا کاشته و برای سال ها در دهان باقی بماند. این اتفاق معلوم نیست چه زمانی در زندگی شما یا فرزندتان رخ دهد. دانش و عملکرد سریع شما احتمال نجات دندان کنده شده را افزایش می دهد! بنابراین بهتر است این مطلب را همین امروز بخوانید و برای افزایش آگاهی اطرافیان با آنها به اشتراک بگذارید. به صورت کلی به یاد داشته باشید که در صورت کنده شدن دندان، برای رسیدن به نزدیک ترین مطب یا کلینیک دندان پزشکی حدودا 30 دقیقه وقت دارید.

گام های ضروری در حفظ دندان کنده شده:

یافتن دندان:

اگر بعد از تصادف یا وارد شدن ضربه به صورت دندان از دهان شما بیرون افتاد، سعی کنید درد و خونریزی را فراموش کرده و هر چه سریع تر آن را بیابید. زمانی که دندان را یافتید، به هیچ وجه به ریشه دندان دست نزنید. دندان را از تاج آن بگیرید. این عمل برای افزایش احتمال نجات دندان کنده شده و به حداقل رسیدن آسیب به ریشه ضروری است.

شستشو:

اگر دندان روی خاک افتاده است و کثیف شده است، آن را با آب بشویید. برای شستشوی دندان از صابون یا مواد شیمیایی استفاده نکنید. در حین شستشو دندان را مالش ندهید. بعد از شستشو نیز آن را خشک نکنید. همچنین لازم نیست که دندان را لای پارچه یا دستمال بپیچید.

 جایگذاری مجدد:

در صورت امکان دندان را بالافاصله در سوکت خود قرار دهید. هر چه زودتر دندان در محل خود قرار گیرد، احتمال زنده ماندن آن بیشتر می شود. برای قرار دادن دندان در محل خود، ابتدا به دقت دندان را با انگشت در سوکت فشار دهید یا آن را بالای سوکت قرار دهید و دهان خود را ببندید.

مرطوب نگه داشتن دندان:

دندان کنده شده نمی تواند بدون رطوبت زنده بماند. بنابراین دندان را مدت زیادی بیرون از دندان یا محلی بدون رطوبت قرار ندهید. اگر امکان جایگزین کردن دندان در سوکت وجود ندارد، یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

  • کیت اضطراری حفظ دندان (قابل تهیه از داروخانه)
  • شیر
  • داخل دهان (در کنار گونه)

در صورتی که دندان کنده شده متعلق به کودک شما است و کوچک تر از آن است که بتوان برای نگه داشتن دندان در دهانش به او اعتماد کرد و نیز در صورتی که به شیر یا کیت اضطراری حفظ دندان دسترسی ندارید، بهترین راه نگه داشتن دندان در دهان خودتان است. با این حال موضوع را به اطلاع دندان پزشک برسانید.

آب برای نگه داری طولانی مدت از دندان کنده شده توصیه نمی شود، زیرا سلول های سطح ریشه نمی توانند مدت زیادی در کنار آب دوام بیاورند.

مراجعه به اندودنتیست یا نزدیکترین دندان پزشک:

دندان را در حالت ایده آل ظرف 30 دقیقه از زمان آسیب به دندان پزشک برسانید. با این حال، گاهی شانس با فرد یار است و امکان نجات دندان تا یک ساعت بعد نیز میسر است.

دندانپزشک چه خواهد کرد؟

گاهی قرار دادن دندان در جای خود ساده خواهد بود. اما گاهی مسئله پیچیده تر است. ابتدا دندانپزشک محل دندان را شستشو می دهد تا بقایای اضافه از آن خارج شود. سپس دندان را در جای خود قرار می دهد. زمان در اینجا نقش مهمی بازی می کند. سپس دندان را به دندان مجاور سالم اسپلینت می کند. دندانپزشک تصمیم می گیرد که چه مدت دندان باید با استفاده از سیم به دندان مجاور متصل بماند. در صورتی که ریشه دندان و استخوان فک آسیب ندیده باشند، دندان ظرف سه تا چهار هفته کاملا به استخوان متصل می شود. در موارد پیچیده تر، شاید لازم باشد شش تا هشت هفته دندان اسپلینت شود.

پس از اتصال دندان به فک، ممکن است لازم باشد دندان عصب کشی شود. در صورتی که نشانه ای از عفونت وجود نداشته باشد، لازم است بیمار شش ماه بعد مراجعه کند تا وضعیت دندان کنترل شود. معاینه بعدی سال بعد انجام می شود تا از ایمپلنت کامل دندان اطمینان حاصل شود.

منبع:

aae

مطالب مشابه

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *