روش های سفید کردن دندان: از بی اثرترین تا موثرترین

فهرست مطالب

مهم نیست که شما چقدر عاشق قهوه و دیگر موارد رنگی باشید، آنها، به خصوص زمانی که صحبت از دندان های درخشان به میان می آید، به همان اندازه عاشق شما نیستند. به همین دلیل امروزه استفاده از روش های سفید کردن دندان در میان افراد رایج شده است. این روش ها هر یک نتیجه و اثربخشی متفاوتی دارند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

مصرف میوه های پر فیبر و سبزیجات (مانند سیب، کرفس و هویج) می توانند در پاکسازی دندان های شما و کمک به کاهش تغییر رنگ آنها نقش داشته باشند. با این حال گاهی مصرف سایر مواد رنگدانه دار مانند چای، قهوه، و غیره در ایجاد لکه بر دندان پیشی می گیرند. در این مطلب شما را با محبوب ترین روش های سفید کردن دندان از کم اثرترین تا اثربخش ترین آشنا می کنیم.

کم اثرترین: دهان شویه

نه این راه حل دندان های شما را سفید نمی کند. اما برای جلوگیری از تشکیل باکتری ها و پلاک (عامل اصلی لکه) باید به قرقره کردن دهان شویه ادامه دهید. فقط دهان شویه ای را انتخاب کنید که رنگ آن روشن و عاری از الکل باشد. دهان شویه های رنگی ممکن است در نهایت موجب رنگ گرفتن دندان شوند. الکل نیز دهان را خشک می کند و این امر خود باعث لکه شدن دندان می شود. برخی از دهانشویه ها حاوی هیدروژن پراکسید هستند که می توانند دندان ها را سفید کنند. این ماده در غلظت 2 درصد به زمان زیادی برای اثربخشی نیاز دارد. بنابراین شاید لازم باشد بیشتر از 1 ماه از دهانشویه سفید کننده دندان استفاده کنید تا شاهد اثرات آن باشید.

کم اثر: قلم و ژل سفید کننده

تا زمانی که قلم و ژل حاوی پراکسید باشد، در سفید کردن دندان نقش دارند. با این حال باید گفت قلم و ژل سفید کننده در آخرین ردیف کلاس روش های سفید کردن دندان نشسته است. همه چیز به مدت زمان تماس پراکسید با دندان بستگی دارد. در صورتی که ژل 15 دقیقه تا نیم ساعت با دندان تماس نداشته باشد، معمولا بی فایده است. تماس ژل با بافت نرم می تواند موجب حساسیت بافت نرم شود.

تا حدودی موثر: خمیر دندان

برخی خمیر دندان ها در سفید کردن دندان و حذف لکه از روی آن موثر است. اما میزان اثر بخشی آن به مواد تشکیل دهنده بستگی دارد. با این حال اثرات خمیردندان نیز همانند قلم و ژل سفیدکننده طولانی مدت نیست. در صورتی که خمیر دندان حاوی مواد ساینده موثر در حذف لکه از روی دندان باشد می تواند در بین روش های سفید کردن دندان از اثر بخشی متوسطی برخوردار باشد.

موثر: نوار سفید کننده دندان

نوار سفید کننده دندان می تواند سال ها لک را از روی دندان شما بردارد. تنها کاری که برای اثربخشی خوب آن باید انجام دهید استفاده از نوار به مدت 30 دقیقه در روز در طول مدت درمان است. مدت درمان بسته به برند و بسته نوار متفاوت است. این نوارها کار خود را با چسبیدن کامل به دندان و اعمال مستقیم پراکسید انجام می دهند. اثر بخشی این روش بسیار خوب است اما در صورتی که دندان های شما ردیف نباشد، و نوار کاملا به دندان نچسبد باید از سایر روش های سفید کردن دندان استفاده کنید. حتی اگر دندان های شما ردیف باشند، فراموش نکنید که نوار چسب به شیار بین دندان ها نمی چسبد. بنابراین پشت دندان و شیار بین دندان ها تمیز نمی شود. این تفاوت رنگ می تواند برای افراد ناراحت کننده باشد.

بسیار موثر: استفاده از قالب

در این روش دندان پزشک قالبی را از دندان بیمار تهیه می کند. این قالب در آزمایشگاه مخصوص ساخته می شود و بعد از یک هفته به همراه ژل مخصوص بلیچینگ با غلظت کم به بیمار تحویل می شود. دندان های فرد در پی استفاده از این روش تا حد زیادی سفید می شوند و ماندگاری آن بسیار مناسب است.

کاملا موثر: روش های سفید کردن دندان در مطب دندان پزشک

در این روش، سفید کردن دندان در مطب دندان پزشک و تحت نظر وی انجام می گیرد. این راه در بین روش های سفید کردن دندان موثرترین است، زیرا غلظت مواد بلیچینگ در آن بسیار بالاتر است. در این روش دندان پزشک با استفاده از ژل محافظ لثه تمام لثه را می پوشاند. سپس ژل مخصوص حاوی پراکسید هیدروژن 37 درصد روی سطح بیرونی دندان ها قرار می گیرد. در مرحله بعد با استفاده از دستگاه مخصوص اشعه آبی رنگ با فرکانس بالا به دفعات به دندان تابانده می شود. این روش، حداکثر در یک ساعت، دارای بالاترین میزان اثربخشی برای حذف لکه های رنگی از روی دندان است.

منبع

womenshealthmag

مطالب مشابه

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *