روکش موقت دندان برای پیشگیری از پوسیدگی مجدد

فهرست مطالب

حتی اگر دندان به روکش نیاز داشته باشد، تا پیش از آماده شدن روکش دائمی باید از دندان محافظت شود. آماده شدن روکش دائمی معمولا دو تا سه هفته طول می کشد. اگرچه رنگ روکش موقت دندان ممکن است با سایر دندان ها متفاوت باشد، اما بیمار می تواند به صورت طبیعی حرف بزند و بخورد.

برای چسباندن روکش موقت از سیمان موقت استفاده می شود تا بعدا روکش به راحتی برداشته شود.

چگونه ساخته می شود؟

روکش موقت دندان در جلسه اول روی دندان قرار می گیرد. در طول جلسه معاینه، دندانپزشک از دندان رادیوگرافی می گیرد و پوسیدگی را درمان می کند. برای ایجاد فضای کافی برای روکش دائمی، دندان طبیعی از هر طرف تراشیده می شود. سپس از دندان قالب گیری می شود. این قالب به آزمایشگاه فرستاده می شود تا برای دندان روکش دائمی ساخته شود. از آنجا که ساخت روکش دائمی به دو تا سه هفته زمان نیاز دارد، دندانپزشک روکش موقت را روی دندان قرار می دهد تا از آن محافظت کند.

در جلسه دوم، روکش موقت برداشته می شود و روکش دائمی در جای خود قرار می گیرد.

تفاوت ها:

تفاوت های کمی بین روکش موقت و دائمی وجود دارد، اما همه چیز به سیمان مورد استفاده توسط دندانپزشک بستگی دارد. روکش موقت فقط قرار است چند هفته دوام بیاورد در حالی که روکش دائمی چیزی بین پنج تا پانزده سال در دهان شما عمر می کند. روکش موقت از فلز یا پلاستیک ساخته شده است در حالی که روکش دائمی از پرسلین با کیفیت بالا ساخته شده است.

سیمان مورد استفاده برای روکش موقت به راحتی می شکند، زیرا قرار است روکش برداشته شود. در حالی که گلاس یونومر چسب مقاوم و محکمی است که برای اتصال روکش دائمی به کار می رود.

مراقبت از روکش موقت دندان:

برای مراقبت از روکش موقت، باید آن را مانند دندان های طبیعی مسواک بزنید. بلافاصله پس از قرارگیری روکش تا 30 دقیقه چیزی نخورید تا سیمان محکم شود. مواد غذایی چسبنده می توانند روکش را از دندان جدا کنند. در صورتی که روکش جدا شد، می توانید تا زمان مراجعه به دندانپزشک، با سیمان مخصوص دندان مصنوعی آن را در جای خود قرار دهید.

اگر روکش موقت جدا شد آن را به مدت طولانی خارج از دهان نگه ندارید. زیرا ممکن است دندان حرکت کند و این امر جایگیری مجدد روکش را دشوار کند.

مراقبت از دندان روکش شده مانند دندان طبیعی اهمیت دارد، زیرا این دندان هم می تواند در محل اتصال دندان و روکش دچار پوسیدگی شود.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *