سفید کردن دندان عصب کشی شده یا دندان مرده:

فهرست مطالب

امروزه همه به دنبال زیباتر دیده شدن و داشتن ظاهری بهتر هستند. زیبایی لبخند یکی از گزینه هایی است که همه در مورد زیبایی صورت خود به آن فکر می کنند. اما زرد شدن دندان ها در اثر خوردن برخی مواد غذایی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و ژنتیک این زیبایی را کاهش می دهد. بدتر از زرد شدن دندان ها، سیاه یا خاکستری شدن دندان پس از عصب کشی یا وارد شدن تروما به آن است. تصور کنید وقتی لبخند می زنید یکی از دندان های شما تیره تر از بقیه باشد. مسلما نگاه همه را به سوی خود جلب می کند. سفید کردن دندان عصب کشی شده کاری نیست که بتوانید با روش های خانگی یا محصولات سفید کننده دندان در داروخانه ها از پس آن برآیید زیرا دندان از داخل سیاه شده است. بنابراین، لازم است از داخل نیز سفید شود. در ادامه با علت تغییر رنگ دندان و روش سفید کردن دندان عصب کشی شده یا دندان مرده بیشتر آشنا می شویم.

لکه های روی دندان، این مزاحم ناخوشایند

لکه های روی دندان به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می شوند. بر همین اساس سفید کردن دندان یا بلیچینگ نیز به دو دسته سفید کردن دندان زنده یا غیر زنده تقسیم می شود. اگر لکه های روی دندان در اثر مصرف مواد غذایی، سیگار کشیدن، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا دارو باشد، از روش سفید کردن دندان زنده استفاده می شود که در آن موادی بر روی دندان کشیده شده و دندان پالیش می شود.

این در حالی است که در مواردی سیاه شدن یک دندان نشانه مردن آن است. این امر به ویژه در مورد دندان هایی که سابقه آسیب دیدن، عفونت و عصب کشی داشته اند بیشتر رایج است.

چرا دندان پس از عصب کشی تغییر رنگ می دهد؟

بعد از عصب کشی تغییر رنگ دندان عادی تلقی می شود. البته تنها پس از عصب کشی نیست که رنگ دندان از درون تغییر می کند. در مواردی که دندان ضربه شدیدی دیده باشد نیز تغییر رنگ دندان به خاکستری، قهوه ای، صورتی و بنفش محتمل است.

منشا این تغییر رنگ از داخل دندان است و به خاطر عروق خونی رخ می دهد که قبلا در داخل پالپ جریان داشته است. در مورد دندان های عصب کشی شده، استفاده از ماده پر کننده برای بستن کانال ها نیز می تواند عامل تغییر رنگ دندان باشد.

برخی بیماری ها، نقایص تکامل رشد مینای دندان و مصرف برخی داروها در طول مراحل رشد نیز می تواند موجب تغییر رنگ دندان از درون شود.

از آنجا که مینای دندان لایه ای نازک و شفاف است، رنگ داخل دندان را انعکاس می دهد و دندان تیره تر به نظر می رسد.

در حقیقت، بسیاری از ما ممکن است در دندان های خلفی دچار این مشکل باشیم، با این وجود کمتر کسی به آنها اهمیت می دهد، زیرا در هنگام لبخند زدن دیده نمی شوند. اما تغییر رنگ دندان های پیش می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. در این شرایط، ابتدا دندان باید معاینه شده، در صورت لزوم درمان عصب کشی برای بیمار انجام شود و در پایان از روش سفید کردن دندان عصب کشی شده برای اصلاح رنگ دندان استفاده شود.

سفید کردن دندان عصب کشی شده چگونه انجام می شود؟

تشخیص علت تغییر رنگ دندان، جلوگیری از پیشرفت آن و بروز مجدد آن در آینده، اولین و مهمترین گام در سفید کردن دندان عصب کشی شده است. بدین منظور از دندان رادیوگرافی تهیه می شود تا شرایط دندان بررسی شود. در صورتی که دندان از قبل عصب کشی شده باشد، وجود عفونت مجدد در آن بررسی می شود. اگر نیاز به تکرار عصب کشی باشد، ابتدا دندان عصب کشی می شود. سپس برای سفید کردن دندان عصب کشی شده اقدام می شود.

برای سفید کردن دندان عصب کشی شده یا دندان مرده از تکنیک به خصوصی باید استفاده شود. ابتدا مخلوطی از مواد بلیچینگ که معمولا شامل سدیم پربورات و هیدروژن پراکسید است به مدت کوتاهی درون فضای کانال دندان تیره شده قرار می گیرد. واکنش این ماده با هم باعث می شود که دندان از درون سفید شود. گاهی لازم است این مراحل چندین بار تکرار شوند تا دندان به رنگ دلخواه برسد. در برخی موارد دندانپزشک تلاش می کند که دندان مرده کمی روشن تر از دندان های اطراف خود شود تا پس از انجام فرآینده های تکمیلی برای ترمیم دندان، رنگ آن مجددا تیره نشود. پس از رسیدن به رنگ مطلوب، دندان بسته می شود و کار ترمیم آن انجام می گیرد.

کار سفید کردن دندان عصب کشی شده یا دندان مرده بسیار سخت است و از آنجا که لکه های ذاتی و درونی هستند، ممکن است دندان به درمان پاسخ ندهد. در صورتی که دندان همچنان تیره بماند، راهی به جز استفاده از ونیر برای پوشش دهی سطح خارجی دندان تغییر رنگ داده باقی نمی ماند. برای این کار از دندان قالب گیری می شود و از روی آن در آزمایشگاه ونیر ساخته می شود. سپس، ونیر در جلسه جداگانه ای طی دو هفته آینده بر روی دندان قرار داده می شود.

باندینگ روش دیگری برای سفید کردن دندان عصب کشی شده به شمار می رود. در این روش، مواد همرنگ دندان روی آن قرار داده می شود و با نور مخصوصی سفت می شوند. این نور باعث پیوند خوردن مواد به دندان می شود و لکه ها زیر آن پنهان می شوند.

نکاتی که در مورد سفید کردن دندان عصب کشی شده باید به آن توجه کنید:

این روش تنها در مورد دندان های غیر زنده انجام می شود. بیمار باید به خاطر داشته باشد که سفید کردن تک دندان همیشه ممکن است نتیجه مطلوب را نداشته باشد. به عبارت دیگر در این روش معلوم نیست دندان شما تا چه حد سفید می شود و ممکن است در نهایت رنگ آن باز هم کمی با دندان های مجاور متفاوت باشد. با این حال، اگر این روش به درستی انجام شود، روش بسیار موثر و مطلوبی است که عوارض کمتری نسبت به ونیر یا روکش دندان دارد. روکش کردن دندان نوعی درمان تهاجمی غیر قابل بازگشت است که در آن بخش زیادی از بافت دندان تراشیده می شود تا روکش روی آن قرار گیرد. این در حالی است که برای سفید کردن دندان عصب کشی شده آسیب چندانی به دندان وارد نمی شود و از ساختار دندان محافظت می شود.

منبع:

southviewdentistrycharlotte

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *