فرسایش مینای دندان: علائم و پیشگیری

فهرست مطالب

مینای دندان سخت ترین بخش بدن انسان است. اما متاسفانه قابل بازسازی و احیا نیست. بنابراین مراقبت از آن از اهمیت زیادی برخوردار است. مواردی مانند مصرف نوشیدنی های اسیدی، خشکی دهان، رفلاکس معده، برخی داروها مانند آسپیرین و آنتی هیستامین ها، ژنتیک و دندان قروچه می توانند باعث فرسایش مینای دندان شوند.

فرسایش مینای دندان چگونه رخ می دهد؟

همان طور که در بالا گفته شد، این عارضه عوامل مختلفی دارد. در مرحله اول، لایه مینای دندان دچار تغییر رنگ جزئی می شود. این تغییر رنگ که در ابتلا به صورت لکه های سفید بروز می کند، نشانه شروع فرسایش مینای دندان است. خوشبختانه در این مرحله رعایت بهداشت دهان و دندان، رفع عامل ایجاد عارضه، و استفاده از روش های احیای مینای دندان مانند فلورایدتراپی می توانند به معکوس شدن جریان تخریب مینای دندان کمک کنند. عدم درمان و شناسایی به موقع، موجب می شود که مینای دندان تحلیل رفته و رنگ آن به زرد و سپس قهوه ای تغییر کند. دندان ها کدر به نظر می رسند زیرا مینا از روی دندان زدوده شده است. تخریب مینای دندان باعث ابتلا به پوسیدگی و در نهایت از بین رفتن دندان می شود.

علائم فرسایش مینای دندان چیست؟

تشخیص زود هنگام علائم فرسایش مینای دندان می تواند در درمان صحیح، کاهش هزینه های درمان و حتی معکوس کردن فرسایش نقش مهمی داشته باشد. با بروز هر یک از علائم زیر هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

حساسیت دندان:

یکی از شایعترین علائم فرسایش مینای دندان حساسیت آنها است. این امر به دلیل کاهش پوشش محافظتی دندان رخ می دهد. هنگام مصرف مواد غذایی بسیار گرم یا سرد، مسواک زدن، قرارگیری دهان در معرض هوای سرد ممکن است دندان شما دچار درد شود.

دندان های زرد:

فرسایش مینا اغلب به تغییر رنگ دندان منجر می شود. در حقیقت مینای دندان شما به قدری نازک شده است که لایه زیرین دندان، عاج، که زرد است دیده می شود.

لبه های ناهموار در دندان:

هنگامی که مینای دندان از بین می رود، لبه های تیز و خشنی در دندان ایجاد می شود. این مشکل در نهایت می تواند به لب پر شدن و ترک خوردن دندان منجر شود.

نقاط براق روی دندان:

وجود سطوح صاف و براق نشان دهنده فرسایش مینای است. این سطوح نشان می دهند که مواد معدنی دندان شما در برخی نقاط از دست رفته است.

افزایش پوسیدگی دندان:

همانطور که متوجه شده اید، از دست رفتن لایه محافظتی دندان، آن را نسبت به ابتلا به حفره و پوسیدگی مستعد تر می کند. در صورتی که مرتب دچار پوسیدگی می شوید، برای بررسی مینای دندان باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

شکستن دندان:

فرسایش مینا ساختار دندان را ضعیف می کند. در نتیجه دندان ممکن است با هر فشار و ضربه ای دچار ترک و شکستگی شود.

نازک شدن دندان:

هرچه مینای دندان بیشتر فرسایش یابد، دندان نازک تر می شود. از سوی دیگر دندان شما کدر به نظر می رسد، زیرا لایه براق مینا از بین رفته است.

بازسازی مینای دندان:

متاسفانه هیچ راهی برای بازگرداندن مینای دندان وجود ندارد. مینا فاقد سلول های زنده است، بنابراین راهی برای ترمیم وجود ندارد. البته در مراحل بسیاری ابتدایی با مصرف فلوراید می توان از پیشرفت فرسایش جلوگیری کرد و مقداری از مواد معدنی را به دندان بازگرداند. اما به طور کلی در صورتی که لایه محافظتی دندان از بین برود، راهی به جز استفاده از مواد پر کننده، تاج و روکش وجود ندارد. باندینگ روش دیگری است که در موارد فرسایش خفیف مینا به کار می رود. در این روش یک روکش بسیار نازک رزینی روی دندان قرار می گیرد تا از تخریب بیشتر دندان پیشگیری شود.

مراقبت از دندان ها وظیفه مهم هر کسی است که با رعایت نکات بهداشت دهان و دندان و مراجعه برای معاینات شش ماه یکبار به دست می آید.

برای پیشگیری از فرسایش مینای دندان چه اقداماتی می توان انجام داد؟

همان طور که گفته شد مینای دندان قابل بازسازی و احیا نیست. در صورتی که مینا دچار فرسایش شود، راهی به جز ترمیم دندان وجود ندارد. بنابراین سوالی که برای اغلب بیماران پیش می آید نحوه جلوگیری از فرسایش مینای دندان است. در برخی مراحل اولیه می توانید حتی پس از وارد شدن فرسایش جزئی نیز با استفاده از نکات زیر تولید اسید در دهان را محدود کرده و به محافظت از دندان های ارزشمند خود کمک کنید.

نوشیدنی های شیرین را حذف کنید:

بله، این امر واضح است و بارها تکرار شده است. آب میوه ها به دندان های شما آسیب می زنند. اگر هر روز حتی یکی از نوشیدنی های شیرین خود را با آب جایگزین کنید، خدمت بزرگی برای جلوگیری از فرسایش مینای دندان خود انجام داده اید.

نوشیدنی های خود را در دهان نگه ندارید:

هنگامی که نوشیدنی ها را در دهان نگه می دارید و دور دندان های خود می چرخانید، دندان های خود را در معرض مقدار اسید بیشتری قرار می دهید. نوشیدنی های اسیدی و گازدار در این بین خطرناک تر هستند. نوشیدنی های خود را سریع فرو ببرید یا در حالت ایده آل از نی برای حداقل تماس نوشیدنی با دندان استفاده کنید.

دریافت کمک های پزشکی برای عارضه های غیر دندانی:

اسید معده به سرعت دندان ها را خراب می کند. اگر از یک اختلال گوارشی مانند رفلاکس معده رنج می برید یا دچار اختلال خوردن مانند بولیمیا هستید، اسید معده دریچه مری را از بین می برد و وارد محیط دهان می شود. بدین ترتیب با دندان های شما در تماس قرار می گیرد. اگر دچار عارضه گوارشی هستید، برای جلوگیری از فرسایش مینای دندان هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید تا بیماری شما را درمان کند.

کمتر میان وعده بخورید:

مصرف مکرر میان وعده در طول روز منجر به تولید اسید بیشتر می شود. اگر دائما احساس گرسنگی دارید یا هر گاه بی حوصله می شوید به غذا پناه می برید، سعی کنید تعداد وعده ها را یک یا دو مرتبه در روز کاهش دهید تا تولید اسید در دهان شما کمتر شود.

پس از خوردن دهان خود را بشویید:

ما هر بار به بیماران خود توضیح داده ایم که مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف غذاهای اسیدی، تنها آسیب وارد آمده به دندان را بدتر می کند. مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف مواد غذایی اسیدی باعث انتشار اسید در دهان و خوردگی بیشتر مینای دندان می شود. در عوض دهان خود را آب کشی کنید و یک ساعت پس از اتمام غذا مسواک بزنید.

آدامس بدون قند بجوید:

آدامس بدون قند می تواند اسید باقی مانده در دهان شما را پس از غذا خوردن دفع کند. آدامس حاوی زایلیتول گزینه بهتری است زیرا در مطالعات مختلف بر توانایی آن در جلوگیری از رشد باکتری و پیشگیری از ایجاد حفره تاکید شده است.

مصرف لبنیات خود را افزایش دهید:

با مصرف لبنیات دندان های خود را قوی می کنید. علاوه بر این محصولات لبنی چسبناک هستند و با تشکیل فیلمی بر روی دندان به محافظت از مینا در برابر اسید غذا کمک می کنند.

چای بنوشید:

احتمالا در مورد مزایای چای سبز و سیاه و محتوای آنتی اکسیدانی بالای آنها بسیار شنیده اید. اما آیا می دانستید این نوشیدنی می تواند به جلوگیری از فرسایش مینای دندان نیز کمک کند؟ این نوشیدنی طبیعی که دارای سطح pH بسیار بالایی است می تواند اسید تولید شده در دهان شما را خنثی کند.

استفاده از خمیر دندان و دهان شویه حاوی فلوراید:

فلوراید عامل تقویت دندان های شماست. خمیردندان و دهان شویه حاوی فلوراید بخرید و این عادت را از دوران کودکی در فرزند خود تقویت کنید.

مراجعه برای انجام معاینات منظم دندانپزشکی:

بهترین دفاع در برابر فرسایش دندان اتخاذ یک برنامه پیشگیری خوب است. بدین منظور باید با دندانپزشک خود ارتباط خوبی داشته باشید. برای بررسی و معاینه دندان ها و جرم گیری بهتر است سالی دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید. از این ملاقات ها می توانید برای دریافت راهنمایی های بیشتر برای تکنیک های جلوگیری از فرسایش مینای دندان و بهداشت بهتر استفاده کنید.

در صورتی که دچار شرایط خاصی مانند خشکی دهان یا دیابت هستید، برنامه معاینه دندانپزشکی شما باید طبق دستور دندانپزشک و احتمالا در فواصل کمتر انجام شود.

منبع:

arizonafamilydental

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *