عوارض جانبی درست مسواک نزدن

فهرست مطالب

مسواک زدن برای سلامت دندان ضروری است. صحیح مسواک زدن به رفع پلاک از روی دندان، پیشگیری از ایجاد تارتار و بیماری های لثه کمک می کند. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند که حداقل روزی دو بار مسواک بزنید. با این حال اگر این کار را به روش صحیح انجام ندهید دچار عوارض جانبی درست مسواک نزدن خواهید شد.

عوارض جانبی درست مسواک نزدن:

خونریزی لثه:

یکی از عوارض جانبی درست مسواک نزدن خونریزی لثه است. زمانی که مسواک را روی لثه و دندان های خود می کشید، برس های آن با لثه در تماس قرار می گیرند. به علاوه گاهی نخ دندان نیز با لثه تماس پیدا می کند. وارد کردن فشار بیش از حد یا جهت نادرست مسواک و نخ دندان می تواند موجب خونریزی لثه شود. ابتلا به بیماری های لثه این مشکل را تشدید می کند. آسیب به لثه مناطقی را در بافت آن باز می کند. در نتیجه لثه نسبت به تجمع باکتری و عفونت حساس می شود. گاهی حتی عفونت باکتریایی در خون جریان می یابد. در صورتی که همیشه پس از مسواک زدن دچار خونریزی لثه می شوید به دندانپزشک مراجعه کنید.

تهاجم باکتریایی:

دهان شما پر از باکتری های مضر است. از سوی دیگر نگهداری نادرست مسواک نیز آن را مملو از باکتری و قارچ می کند. این موارد در کنار ابتلا به بیماری پریودنتیت می تواند شرایط خطرناکی را برای فرد رقم بزند. پریودنتیت باعث می شود که لثه ها تحلیل بروند. در نتیجه تمیز کردن دهان با یک مسواک کثیف باعث ورود باکتری به جریان خون می شود که به یک عفونت جدی می انجامد. برخی از باکتری ها حتی ممکن است به ریه یا قلب نیز حمله کنند. مسواک خود را به خوبی تمیز کنید و آن را در معرض جریان هوا قرار دهید تا خشک شود. هر دو تا سه ماه یکبار نیز آن را تعویض کنید. اگر دچار بیماری پریودنتیت هستید، برای درمان هرچه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. در این شرایط مسواک زدن می تواند بیماری شما را تشدید کند.

زخم باز:

یکی از دیگر عوارض جانبی درست مسواک نزدن ابتلا به زخم های باز یا آفت دهان است. زمانی که خیلی محکم مسواک می زنید به لثه و بافت دهان آسیب زده و باعث ابتلا به زخم باز می شود. این عارضه در کودکان و سالمندان رایج تر است زیرا پوست آنان شکننده تر است. این زخم ها دردناک هستند و خوردن، نوشیدن و جویدن مواد غذایی را دشوار می کنند. مسواک زدن به مدت طولانی تر بهتر از محکم تر مسواک زدن است. برای پیشگیری از زخم باز در لثه و دهان همواره مسواک هایی با برس نرم بخرید. استفاده از این نوع مسواک به خصوص برای کودکان اهمیت بیشتری دارد.

منبع:

livestrong

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *