عوارض دندان قروچه و راه های تشخیص آن

فهرست مطالب

آیا وقتی دچار استرس می شوید دندان هایتان را به هم فشار می دهید؟ وقتی از خواب بیدار می شوید دچار فک درد و سردرد هستید؟ اگر به هر دو سوال پاسخ مثبت داده اید، ممکن است دچار دندان قروچه باشید. اگر چنین است شما تنها نیستید، بسیاری از افراد دچار این مشکل هستند و با عوارض دندان قروچه درگیر هستند.

دندان قروچه چیست؟

برکسیسم یا دندان قروچه به سایش مداوم دندان ها روی هم گفته می شود. در حالی که همه ما ممکن است گاهی دندان های خود را روی هم فشار دهیم، برخی از افراد این کار را به صورت مداوم و هر روزه انجام می دهند.

بعضی از افراد به طور ناخودآگاه دندان های خود را در حالی که خواب می بینند روی هم فشار می دهند که به آن دندان قروچه شبانه گفته می شود. برخی دیگر این کار را در طول روز انجام می دهند. اینکه این کار ناشی از استرس یا وضعیت دیگری است، شناسایی آن در فرد و پیشگیری از ابتلا به عوارض دندان قروچه اهمیت زیادی دارد.

علل دندان قروچه:

علل زیادی برای دندان قروچه پیشنهاد شده است، از جمله:

  • استرس / اضطراب
  • ناهنجاری فک
  • از دست رفتن/کشیدن دندان ها
  • آپنه خواب

عوارض دندان قروچه:

برای محافظت از سلامت و زیبایی دندان ها تشخیص ابتلا به دندان قروچه اهمیت زیادی دارد. دندان قروچه مداوم می تواند موجب سایش سطح جونده دندان های بیمار شود. در واقع افرادی که به دندان قروچه شدید مبتلا هستند، ممکن است دندان های خود را تا مرز شکستن بسایند.

دندان قروچه به دندان آسیب می زند. در اثر فشار مینای دندان از بین می رود و عاج دندان در معرض محیط دهان قرار می گیرد. بنابراین حساسیت بیشتر دندان و احتمال بیشتر برای ابتلا به پوسیدگی دندان از عوارض دندان قروچه است.

تداوم دندان قروچه می تواند موجب بروز ترک و شکستگی در پرکننده های دندان پزشکی و سایر درمان هایی شود که در دهان بیمار انجام شده است.

از دیگر عوارض دندان قروچه می توان به لق شدن دندان ها، درد لثه و حتی از دست رفتن دندان اشاره کرد. از آنجا که دندان قروچه فشار زیادی بر فک شما وارد می آورد، این کار می تواند بیمار را دچار مشکلات فک و عضلات صورت (TMD) کند.

تشخیص دندان قروچه:

هر چند دندان قروچه اغلب ناخودآگاه است، اما از روی برخی نشانه ها می توان ابتلا به آن را تشخیص داد:

  • فرسایش بیش از حد سطح جونده دندان ها
  • درد فک یا سردرد به خصوص پس از بیدار شدن از خواب
  • شهادت فردی که شما را در خواب دیده است
  • درد لثه (به خصوص در اثر قفل کردن دندان ها)

در صورتی که به ابتلا به این عارضه مشکوک هستید، برای معاینه و دریافت روش های درمانی به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع:

greenspointdental

مطالب مشابه

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *