فاصله بین دندان و علت ابتلا به آن:

فهرست مطالب

فاصله بین دندان به وجود فضای اضافه بین دندان ها اشاره دارد. این نوع فاصله می تواند در هر جایی از دهان دیده شود اما بیشتر بین دندان های پیشین قابل توجه است. این عارضه هم در بزرگسالان و هم کودکان دیده می شود. در کودکان این فاصله ممکن است با رشد دندان های دائمی از بین برود.

در برخی موارد فاصله کم و به ندرت قابل توجه است، در حالی که در برخی دیگر فاصله بیشتر است و یک مشکل زیبایی در نظر افراد به شمار می رود. در صورتی که فاصله بین دندان های خود را دوست ندارید، راه های زیادی برای کاهش این فاصله وجود دارد، اما ابتدا باید دلیل عارضه مشخص شود.

علت بروز فاصله بین دندان:

فاصله بین دندان علت منفرد ندارد، بلکه چندین عامل در کنار هم موجب بروز آن می شود. در برخی از افراد این عارضه به دلیل تفاوت سایز دندان و استخوان فک ایجاد می شود. فاصله زمانی شکل می گیرد که دندان نسبت به استخوان فک بسیار کوچک باشد. در نتیجه دندان ها از هم فاصله بیشتری می گیرند. سایز دندان و فک به وسیله ژنتیک به ارث می رسد. بنابراین ممکن است فاصله دندان ها در بین اعضای متعدد یک خانواده دیده شود.

در صورتی که بافت مرز خط لثه و دو دندان پیشین رشد بیش از حدی داشته باشد، فرد دچار این عارضه می شود. رشد بیش از حد این بافت باعث فاصله گرفتن دندان های پیشین فک بالا از هم می شود.

برخی از عادات نامناسب از دیگر علل ابتلا به این عارضه هستند. شیوع این عارضه در کودکانی که عادت به مکیدن انگشت خود دارند بیشتر است. حرکت مکش موجب وارد شدن فشار به دندان پیشین می شود و دندان را به جلو هل می دهد.

عادات نامناسبی مانند راندن زبان پشت دندان ها از دیگر علت ایجاد فاصله غیر طبیعی بین دندان هاست. در این حالت، زبان به جای اینکه برای بلع به سقف دهان بچسبد، پشت دندان قرار می گیرد و آن را به بیرون هل می دهد. دندانپزشکان این عارضه را رانش زبان می نامند.

بیماری لثه نیز موجب فاصله گرفتن دندان ها از همدیگر می شود. التهاب به لثه و بافت حامی دندان آسیب می زند. این امر باعث از دست رفتن دندان و فاصله گرفتن آنها از هم می شود. نشانه های بیماری لثه عبارتند از لثه های قرمز و متورم، تحلیل استخوان، از دست رفتن دندان ها و خونریزی لثه.

منبع:

healthline

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *