فاصله طبیعی بین افتادن دندان تا بیرون زدن دندان دائمی:

فهرست مطالب

سوال: دندان کودک 7 ساله ام به مدت شش ماه است که افتاده است. اما تا به حال علامتی از بیرون زدن دندان دائمی ندیده ایم. خیلی نگران این موضوع هستم و می ترسم در آینده کودکم دچار در هم ریختگی دندان شود. به علاوه که این موضوع موجب خجالت او از لبخند زدن پیش هم سالان و همکلاسی هایش شده است. آیا این تاخیر در بیرون زدن دندان دائمی طبیعی است؟ فاصله طبیعی بین افتادن دندان تا بیرون زدن دندان دائمی چقدر است؟

پاسخ:

دندان های شیری معمولا در سن 6 تا 7 سالگی شروع به افتادن می کنند و این روند معمولا از دندان های پیشین شروع می شود. افتادن دندان شیری زودتر یا دیرتر از موعد مورد انتظار به زمان رشد آن در نوزادی، سابقه فامیلی و میزان رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. در صورت افتادن دندان زودتر از سن 5 سالگی و دیرتر از 8 سالگی، کودک باید به دندانپزشک ارجاع داده شود.

فاصله طبیعی بین افتادن دندان تا بیرون زدن دندان دائمی:

در صورتی که دندان شیری زودتر از موعدد مورد انتظار افتاده باشد، مقداری تاخیر در بیرون زدن دندان دائمی محتمل است. در شرایطی که دندان در زمان مقرر افتاده باشد، فاصله طبیعی بین افتادن دندان تا بیرون زدن دندان دائمی می تواند از یک هفته تا 6 ماه باشد. این دوره زمانی کاملا طبیعی است و عدم رشد دندان دائمی تا 6 بعد نیز جای نگرانی ندارد.

با این حال، برخی عوامل می توانند موجب افزایش فاصله طبیعی بین افتادن دندان تا بیرون زدن دندان دائمی شوند:

  • ژنتیک/ داشتن سابقه خانوادگی تاخیر در بیرون زدن دندان
  • عفونت یا پوسیدگی دندان شیری پیش از بیرون زدن دندان دائمی
  • افتادن زودهنگام دندان شیری در اثر تصادف یا پوسیدگی شدید
  • وارد شدن ضربه شدید به صورت که به دندان شیری آسیب وارد کرده است
  • تب و بیماری های زمینه ساز که می توانند در تاخیر بیرون زدن دندان نقش داشته باشند.

در حال حاضر به شما توصیه می کنیم نگران نباشید. معمولا 7 سالگی سن میانگین برای بیرون زدن دندان دائمی به شمار می رود. در این سن دندان های دائمی پیشین بیرون می زنند. برای اطمینان خاطر بیشتر می توانید به یک دندانپزشک/ارتودنتیست مراجعه کنید تا از فک و وضعیت دندان های دائمی زیر خط لثه و استخوان فک عکس رادیوگرافی تهیه شود. وضعیت رشد دندان و محل قرارگیری دندان در بیرون زدن آن نقش مهمی دارد. در صورتی که مشکلی در این رابطه وجود داشته باشد، بهترین گزینه درمان به شما پیشنهاد خواهد شد.

منبع:

everydayhealth

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *