فلوراید دی‎آمین نقره: جوانب مثبت و منفی

فهرست مطالب

ترکیب فلوراید دی‎آمین نقره (SDF) شیوه ای درمانی است که از یک بخش فلوراید متصل به نقره و دو بخش آمونیاک درست شده است. فلوراید در SDF از فلوراید عنصری به دست می آید که به صورت شیمیایی به یون نقره ای پیوند داده می شود و بدین لحاظ برای اعمال در دهان ایمنی بیشتری دارد.

فلوراید دی‎آمین نقره چگونه کار می کند؟

در آگوست 2014، اداره غذا و دارو ایالات متحده، SDF را به عنوان روشی امن و موثر برای استفاده در درمان حساسیت دندان طبقه بندی کرد.

هنگامی که دندانپزشک SDF شفاف را بر روی سطح دندانی می کشد که عمدتا دچار کاهش مواد معدنی یا پوسیدگی شده است، به طور دائمی سطح آن را سخت می کند و با رنگ خاکستری یا سیاه تیره می کند. SDF بر روی سطح سالم دندان هیچ تاثیری نخواهد داشت. این روش منحصر به فرد نه تنها پوسیدگی دندان را متوقف می کند، بلکه از دندان در برابر رشد باکتری نیز محافظت می کند. از آن بر روی سطح تاج و ریشه استفاده می شود.

جوانب مثبت و منفی فلوراید دی‎آمین نقره:

از SDF می توان در محل های مختلفی، شامل مطب های دندانپزشکی، کلینیک های عمومی و مراکز بهداشت استفاده کرد. این ترکیب ارزان قیمت است و یک قطره از آن برای درمان چند دندان کافی است. فلوراید دی‎آمین نقره با یک برس کوچک روی مینای دندان و سطح ریشه کشیده می شود و کاملا امن و موثر است.

این روش درمانی برای برخی افراد توصیه می شود. ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد که این روش برای کودکی که در تمام دندان های خود دچار پوسیدگی شده است مناسب باشد. همچنین این روش گزینه مناسبی برای افرادی است که برای دریافت مراقبت های معمول دچار مشکل هستند. SDF بعد از سیلانت دندان موثرترین روش در پیشگیری از ابتلا به پوسیدگی است اما سیلانت چند برابر گران تر از آن است و به معاینات دوره ای نیاز دارد.

برخی از معایب این روش عبارتند از: این ترکیب می تواند باعث کاهش چشایی دهان و التهاب بافت لثه در صورت تماس با آن شود. با این حال، دندانپزشکان برای پیشگیری از تماس این ماده با بافت های اطراف مراقبت های ویژه ای را اعمال می کنند.

در صورتی که کودک به ترکیبات نقره حساسیت دارد، پیش از درمان دندانپزشک را مطلع سازید.

با این حال، بهترین روش برای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان همچنان رعایت اصول مراقبت های بهداشتی است.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *