قرقره آب نمک: کمک به بهداشت دهان و دندان

فهرست مطالب

بهداشت دهان و دندان فقط در مسواک زدن دندان ها و نخ دندان کشیدن خلاصه نمی شود. حفاظت از سلامت دهان و دندان و داشتن زبان و لثه سالم نیازمند تلاشی جامع است. روش های زیادی برای مراقبت از سلامت دندان ها وجود دارند که به دریافت نوبت دندانپزشکی نیازی ندارند. یکی از این درمان های موثر در خانه که کم هزینه نیز هست، قرقره آب نمک است.

قرقره آب نمک چیست؟

قرقره آب نمک هر چیزی از جینجیویت تا تنفس بد بو را درمان می کند. اگر دچار گلودرد باشید، قرقره آب نمک می تواند درمان آرام بخشی برای مشکلات شما باشد. این محلول حتی برای بهبودی سریع تر پس از جراحی دندان نیز بسیار موثر است.

چگونه آب نمک بسازیم:

برای درست کردن محلول آب نمک، یک قاشق چای خوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. دهان را ده تا دوازده ثانیه با این محلول شستشو دهید سپس تف کنید.

بعد از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، می توانید سه یا چهار بار در هفته از قرقره آب نمک استفاده کنید. با این حال در انجام این کار زیاده روی نکنید. سدیم بیش از حد می تواند بر مینای دندان تاثیر منفی داشته باشد.

تاثیرات مثبت آب نمک:

شستشوی نمک به طور طبیعی باعث بهبودی زخم ها می شود. محلول نمک باعث افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده می شود که خود موجب بهبودی سریع تر می شود. بعد از آسیب های جزئی دندان (مانند برش های کوچک یا زخم دهان) یا حتی چیزهای مهم تر مانند عمل جراحی دهان از این روش برای تسریع بهبودی استفاده کنید.

24 ساعت بعد از عمل جراحی، می توانید محلول آب نمک را سه یا چهار بار در روز بخصوص بعد از غذا استفاده کنید. اگر دهانتان حساس است و دچار سوزش شدید می شوید، از کمتر از یک قاشق چای خوری نمک برای ساخت محلول استفاده کنید.

کاهش باکتری:

هر جا باکتری ها تکثیر یابند، بیماری نیز در آنجا به وجود می آید. زمانی که از محلول آب نمک استفاده می کنید، محیط دهان قلیایی می شود که رشد و تکثیر برای باکتری ها را دشوار می سازد. به عبارت دیگر، قرقره آب نمک می تواند سطح باکتری را کاهش دهد که باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری می شود.

علاوه بر این، قرقره به حذف مواد غذایی گیر کرده بین دندان ها کمک می کند. در صورتی که ذرات بین دندان ها گیر کنند باعث تحریک لثه می شوند. بیماری های لثه خود باعث ملاقات بیشتر با دندانپزشک و افزایش هزینه ها می گردند.  

مبارزه با تنفس بد بو:

اگر دهانتان به دهان شویه های مبتنی بر الکل حساس هستید، قرقره آب نمک می تواند گزینه موثر و ارزانی باشد. این محلول با جینجیویت مبارزه می کند که یکی از دلایل تنفس بد بو است.

مقرون به صرفه:

نمک یکی از ارزان ترین مواد موجود در سوپرمارکت هاست که به همین دلیل استفاده از آن برای بهداشت دهان و دندان توصیه می شود. قرقره کردن آب نمک حتی یکبار در هفته نیز می تواند سلامتی دندان و لثه شما را به طور چشم گیری تغییر دهد.

منبع:

mydental.guardianlife

 

 

مطالب مشابه

4 پاسخ

  1. سلام دکتر جان پدر من 65 ساله است ایشان از نوجوانی عادت داره قبل خواب بعد از استفاده از یک خمیر دندان معمولی و مسواک متوسط اب نمک قرقره کنه البته نمک استفاده شده برای یک فنجان اب داغ یک دوم قاشق چایخوری است در کمال تعجب حتی یکی از دندانهایش نیز خراب نشده این موضوع برای عموی سالخورده ام و بسیاری از خانواده مادری و پدری ام نیز صادق است لطفا اطلاع رسانی کنید که درجامعه جوان بیماریهای دهان و دندان کمترشود با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *