مراقبت از دهان و دندان در نوجوانان:

فهرست مطالب

دوره نوجوانی دوره ای است که چالش های زیادی پیش روی والدین از نظر بهداشت و سلامت فرزندشان قرار می دهد. عوامل زیادی در دوره نوجوانی باعث می شود که سلامت دهان و دندان تحت تاثیر قرار گیرد. از آنجا که پوسیدگی دندان در این دوره بیشتر است، مراقبت از دهان و دندان در نوجوانان و نظارت والدین اهمیت بیشتری پیدا می کند.

فرزند شما حالا بزرگ شده است و مسئولیت بسیاری از امور شخصی اش بر عهده خود وی است. اما گزینه های تغذیه ای نادرست و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، ضرورت نظارت شما بر سلامت دهان و دندان او را می طلبد.

اگر سوالی در مورد دندانپزشکی برای نوجوانان دارید یا به دنبال تعیین نوبت برای معاینه دهان و دندان فرزند خود هستید، با ما تماس بگیرید. دندانپزشک می داند که معاینه یک نوجوان چالش های خود را دارد و می تواند او را به رعایت بهداشت دهان و دندان قانع کند.

چرا مراقبت از دهان و دندان در نوجوانان اهمیت دارد؟

امروزه نوجوانان با انتخاب های زیادی رو به رو هستند که سلامت دهان و دندان آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از آنها عبارتند از:

سوراخ کردن لب و زبان:

دوست داشته باشید یا نه، نوجوانان هر روز بیشتر به انجام جراحی های زیبایی عجیب و غریب متمایل می شوند. سوراخ کردن لب، زبان یا جاهای دیگر یکی از این موارد است. سوراخ کردن لب و زبان می تواند باعث عفونت شدید، تورم لب و زبان، از دست دادن خون و آسیب به عصب شود. به علاوه، گرفتن رادیوگرافی نیز به دلیل وجود فلز در این افراد دشوارتر می شود. آسیب به مینای دندان و تحلیل لثه از دیگر عوارض این کار است که در اثر سایش مداوم فلز به دندان یا بافت نرم دهان ایجاد می شود. در مطالب پیشین در مورد سوراخ کردن لب و زبان و عوارض آن برای دهان و دندان توضیح داده شد که توصیه می کنیم آن را مطالعه کنید.

رژیم غذایی:

مصرف شیرینی، نوشابه، نوشیدنی های اسیدی، اسنک و هر چیزی که ریسک پوسیدگی دندان را افزایش می دهد در نوجوانان بیشتر است. نظارت بر گزینه های مواد غذایی از وظایف والدین در مراقبت از دهان و دندان در نوجوانان است. اسید موجود در نوشیدنی ها حتی می تواند رنگ روی خودرو را از بین ببرد، حالا فکر کنید چه بلایی بر سر دندان های شما می آورد.

مصرف دخانیات:

با وجود تمام هشدارها، نوجوانان تحت فشارهای گروهی به مصرف دخانیات متمایل می شوند. ریسک از دست دادن دندان، بوی بد دهان، سرطان دهان و بیماری لثه در مصرف کنندگان دخانیات بالاتر است.

اختلال خوردن:

اختلال خوردن می تواند سلامت دهان و دندان و نیز عملکرد کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد، تا جایی که می تواند موجب مرگ بیمار شود. استفراغ تعمدی در بیماری بولیمی باعث تماس دهان و دندان با اسید معده می شود و این می تواند پوسیدگی دندان را در نوجوان افزایش دهد. همچنین، می تواند باعث بوی بد دهان شود. انورکسی، به دلیل گرسنگی تعمدی، بدن و دندان ها را از دریافت مواد غذایی ضروری محروم می کند.

گارد دهان:

اگر فرزند شما در ورزشی شرکت می کند، تهیه یک گارد دهان از وظایف والدین در مراقبت از دهان و دندان در نوجوانان است. به فرزندتان اصرار کنید که در هنگام شرکت در ورزش های رزمی و خشن یا ورزش هایی که ریسک وارد شدن ضربه به صورت وجود دارد از گارد دهان استفاده کند.

کمربند ایمنی:

در کنار سایر منافع استفاده از کمربند ایمنی، این ابزار می تواند از دندان های فرزند شما در برابر تصادفات مراقبت کند. به فرزند خود بیاموزید که نبستن کمربند، چه برای راننده و چه مسافر، اصلا نشانه باحال و شجاع بودن نیست.

سفید کردن دندان:

خوشبختانه، مراقبت از دهان و دندان در نوجوانان نسبت به دهه قبل بهبود یافته است و آنها توجه بیشتری به این عضو ارزشمند در دهان خود می کنند. با این حال، گاهی دیده می شود که برای سفید شدن دندان ها، نوجوان به استفاده بیش از حد از محصولات سفید کننده دندان رو می آورد که در داروخانه ها در دسترس هستند. استفاده بیش از حد و نادرست از این محصولات می تواند به سلامت دندان ها آسیب بزند. به فرزندتان بیاموزید که بهترین راه برای مراقبت از سلامت دهان و دندان مراجعه به دندانپزشک و معاینه منظم دندان ها است.

از نظارت بر مراقبت از دهان و دندان در نوجوانان غافل نشوید:

سال های نوجوانی سال های تمرین استقلال است. هدایت امور نوجوان در این سال ها باری والدین سخت تر می شود. از یک طرف باید اجازه دهید اشتباه کند و از اشتباهاتش درس بگیرد، از طرف دیگر سلامتش اهمیت دارد.

خوشبختانه، در مورد دندان ها نیازی نیست چشم پوشی کنید. او همیشه فرزند شماست و از سلامتش نباید غافل شوید. پس هر روز و هر شب، از اینکه از فرزندتان بپرسید آیا مسواک زده است، خجالت نکشید. موارد زیادی هست که او از زیر این کار در رفته باشد.

مثال خوبی برای او باشید:

فقط حرف زدن و تذکر دادن برای مراقبت از دهان و دندان در نوجوانان کافی نیست. تنها راهی که مراقبت از دهان و دندان به عادتی نهادینه شده در فرزندتان تبدیل شود، آن است که خودتان هم این کار را انجام دهید. به عنوان یک روتین خانوادگی همه هر شب و هر صبح مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

سالم غذا بخورید:

هر چند فرزندتان می تواند در بیرون از خانه هر چیزی را تهیه کند و بخورد، اما مدیریت خورد و خوراک در خانه را بر عهده بگیرید و غذاهای سالم را بر سر سفره خانواده قرار دهید. به قدر کافی از سبزیجات و میوه ها در برنامه غذایی فرزندتان قرار دهید و موادی مانند شکر، نوشابه و مواد غذایی اسیدی را از رژیم غذایی خانواده حذف کنید یا آن را کاهش دهید.

به دندانپزشک مراجعه کنید:

زمان خاصی را برای معاینه دندان های خانواده تعیین کنید و به آن روز پایبند باشید. اصرار شما به معاینه منظم دندان ها باعث می شود که فرزندتان به سلامت از بحرانی ترین سال های زندگی خود عبور کند. برای مراقبت از دهان و دندان در نوجوانان همین امروز برای گرفتن نوبت معاینه دندان اقدام کنید.

منبع:

smileguide

 

مطالب مشابه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *