مشکلات دهان و دندان مرتبط با زایمان زودرس:

فهرست مطالب

والدین نوزادان نارس گاهی از خود می پرسند آیا مشکلات دهان و دندان در کودک آنها به تولد زودتر از موعد ارتباطی دارد. مطالعات نشان داده اند که مشکلات دهان و دندان مرتبط با زایمان زودرس عبارتند از: دیر بیرون زدن دندان، هایپوپلازی مینای دندان، تغییر رنگ دندان، شیار کام، و افزایش احتمال نیاز به بریس.

مشکلات دهان و دندان مرتبط با زایمان زودرس:

تاخیر در رشد دندان:

تاخیر در بیرون زدن دندان در بین نوزادانی که بسیار بیمار بوده اند، یا وزن بسیار پایینی داشته اند، رایج است. در عین حال، این تاخیر می تواند از عفونت بدو تولد، سوتغذیه، لوله گذاری طولانی مدت نیز ناشی شود.

هایپوپلازی مینای دندان:

این عارضه به معنی فقدان مینای دندان در پوشش بیرونی دندان است. احتمال بروز این عارضه در نوزادان نارس 4 برابر دیگر کودکان است. علل بروز این عارضه علاوه بر اختلال در رشد مینای دندان در رحم مادر در اثر تولد زودهنگام، می تواند لوله گذاری، ونتیلاسیون مکانیکی و فقدان تغذیه کافی در NICU باشد. احتمال بروز پوسیدگی دندان در نوزادان مبتلا به هایپوپلازی مینای دندان بیشتر است و به معاینه توسط دندانپزشک نیاز دارند.

تغییر رنگ دندان:

احتمال ابتلا به زردی در نوزادان نارس بیشتر است. احتمال تغییر رنگ دندان تنها در کودکانی دیده می شود که سطح بیلی روبین خون آنها در NICU بسیار بالا بوده است. با این حال، خبر خوش این است که زرد شدن یا قهوه ای شدن دندان تنها در دندان های شیری دیده می شود و این عارضه پس از بیرون زدن دندان های دائمی برطرف می شود.

شیار کام:

شیار کام به شیاری باریک در سقف دهان نوزاد گفته می شود که در اثر لوله گذاری طولانی مدت در NICU ایجاد می شود. این عارضه حتی در برخی از نوزادان پس از هفت روز لوله گذاری نیز ممکن است دیده شود. به طور کلی، هر چه مدت لوله گذاری بیشتر باشد، احتمال ابتلا به شیار کام بیشتر خواهد شد. در این شرایط، عوارضی مانند در هم ریختگی دندان ها، اشکال در مکیدن یا حرف زدن، و یا اشکال در قوه شنیداری محتمل است.

نیاز به بریس:

افزایش احتمال نیاز به درمان های ارتودنسی در نوزادان نارس هنوز هم مورد بحث است. برخی از دندانپزشکان مشکلات در هم ریختگی دندان های شیری یا شیار کام را با استفاده از اسپیسر یا فضا نگهدار درمان می کنند. برخی دیگر معتقدند نیاز به بریس تا 6 سالگی کودک و رشد تمام دندان های دائمی مشخص نخواهد شد. به نظر این دندانپزشکان، برای بررسی نیاز به درمان ارتودنسی باید رشد فک کامل شود.

به طور کلی، هر چه نوزاد در زمان تولد وزن کمتری داشته باشد و در هفته های پایین تری به دنیا آمده باشد، ریسک ابتلا به مشکلات دهان و دندان مرتبط با زایمان زودرس بیشتر می شود. در صورتی که نگران وضعیت دندان های فرزند خود هستید، به دندانپزشک اطفال یا متخصص دندانپزشکی دارای تجربه در درمان دندان کودکان مراجعه کنید.

منبع:

prematurity

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *