ویژگی های یک دندانپزشک اطفال خوب:

فهرست مطالب

با شروع رشد اولین دندان، معاینات منظم دندانپزشکی به بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان تبدیل می شود. با وجود تاکید مداوم بر اهمیت آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان از سنین پایین، بسیاری از کودکان تا زمان ابتلا به اولین پوسیدگی دندان تجربه ای از مراجعه به دندانپزشک نداشته اند. این امر باعث ایجاد ترس و تجربه ناخوشایند از دندانپزشکی در کودک می شود. با انتخاب یک دندانپزشک خوب می توانید تجربه متفاوتی را برای فرزند خود رقم بزنید و با تثبیت عادت بهداشت دهان و دندان، سلامت او را در تمام عمر تضمین کنید. برخی از ویژگی های یک دندانپزشک اطفال خوب را در ادامه با هم بررسی می کنیم.

ویژگی های یک دندانپزشک اطفال خوب:

انتخاب یک دندانپزشک اطفال خوب، به دنبال متخصصی باشید که تجربه ای مفید و بدون استرس برای کودک شما فراهم کند. به دنبال متخصصی باشید که در درمان از سن پایین تا نوجوانی متخصص باشد. ویژگی های یک دندانپزشک اطفال خوب عبارتند از:

استقبال خوب:

مراجعه به دندانپزشک هم برای بزرگسالان و هم کودکان ترسناک است. داشتن شخصیتی گرم و جذاب از ویژگی های یک دندانپزشک اطفال خوب است که برای از بین بردن ترس کودک ضروری است. برای آشنایی با محیط دندانپزشکی از چند روز قبل به همراه فرزند خود مراجعه کنید تا کودک احساس راحتی و آرامش پیدا کند.

مثبت بودن:

از زمان رشد اولین دندان ها، کودک باید روزی دو بار مسواک بزند تا از پوسیدگی دندان پیشگیری شود. نشان دادن اهمیت مراقبت از دهان و دندان و ایجاد نگرش مثبت در کودک برای حفظ سلامت دندان ها از ویژگی های یک دندانپزشک اطفال خوب است. روابط دندانپزشک با کودک خود را زیر نظر بگیرید تا از داشتن یک انتخاب صحیح اطمینان حاصل کنید.

صبوری:

نشستن آرام زیر دست دندانپزشک برای کودکان دشوار است. بنابراین صبوری با کودکان از ویژگی های یک دندانپزشک اطفال خوب است. شما به دندانپزشکی نیاز دارید که نه تنها متخصص و مجرب باشد، بلکه باید بتواند با اضطراب و ترس کودک نیز به خوبی کنار بیاید.

استفاده از روش های بیحسی و بیهوشی متنوع:

برای ایجاد بیحسی در کودک از روش های متعددی استفاده می شود که به کارگیری هر یک به سن کودک، نوع درمان و همکاری کودک بستگی دارد. از بیحسی موضعی در کودکانی استفاده می شود که با دندانپزشک همکاری خوبی دارند و دچار ترس از دندانپزشکی نیستند. در کودکانی که دچار ترس زیاد از دندانپزشکی هستند، با دندانپزشک همکاری نمی کنند، طول مدت درمان فراتر از تحمل آنهاست، یا بیمار دارای نیازهای خاص است، توصیه می شود که از روش های بیحسی مانند گاز خنده یا بیهوشی عمومی استفاده شود. با استفاده از گاز خنده کودک هوشیار است اما توانایی ایجاد اختلال در کار دندانپزشک را ندارد. درباره امکان استفاده از این روش ها برای کودک خود در مطب دندانپزشک اطفال پرس و جو کنید.

بامزه بودن:

زمانی که با کودکان سر و کار داریم، داشتن مقداری حس شوخ طبعی یک باید است. بامزه کردن تجربه کودکان از مراجعه برای معاینه یکی از ویژگی های یک دندانپزشک اطفال خوب است. دندانپزشکی که می تواند ضمن آموزش نحوه صحیح مسواک زدن، اداهای بامزه با صورتش دربیاورد و از خود صداهای خنده دار تولید کند، غنیمت است.

با ملاحظه:

داشتن تجربه ای منفی در محیط درمانی باعث می شود که هر کسی از دندانپزشکی متنفر شود. برخی از کودکان دارای نیازهای خاصی هستند که به درک و همکاری بیشتری از سوی تیم درمانی نیاز دارند. برای مثال، برخی از کودکان قادر به راه رفتن نیستند و از ویلچر یا عصا استفاده می کنند. همکاری و همراهی تیم درمان با نیازهای کودک و ایجاد اصلاحات مورد نیاز برای تطابق محیط با شرایط درمان از ویژگی های یک دندانپزشک اطفال خوب است.

خلاقیت:

یک دندانپزشک اطفال خوب برای آرام کردن کودک همیشه راهی جدید و خلاقانه در ذهن دارد. یک دندانپزشک خلاق به احساسات کودک توجه می کند و بر اساس آنها به دنبال ایجاد تجربه ای مولد و لذت بخش برای کودک است.

در دسترس بودن:

اغلب اوقات دیده می شود که اورژانس های دندانپزشکی در آخر هفته یا تعطیلات رخ می دهند. زمانی که کودک دچار اورژانس دندانپزشکی می شود، باید هر چه سریع تر به وضعیت او رسیدگی شود. داشتن شماره تماس یک کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی می تواند شما را از این امر مطمئن سازد که کودک در زمان مقتضی درمان خواهد شد. یکی از رایج ترین اورژانس های دندانپزشکی اطفال، کنده شدن دندان یا پارگی لب و لثه است. برای پیوند دندان کنده شده، باید کمتر از 30 دقیقه خود را به همراه دندان به مطب دندانپزشک برسانید.

شفافیت در درمان:

یک دندانپزشک خوب باید به خوبی به نگرانی های بیمار و علائم او گوش دهد. تمامی معاینات و رادیوگرافی ها به دقت انجام شوند. سپس، روش درمانی، هزینه، و مراقبت های درمانی بعدی را به طور کامل برای کودک و والدین توضیح دهد. برای کودک خود دندانپزشکی را انتخاب کنید که زمانی را برای پاسخ دهی به سوالات شما اختصاص دهد و تمامی جوانب و گزینه های درمانی را برای شما توضیح دهد.

تخصص:

متخصص دندانپزشکی اطفال یک دوره بیشتر از دندانپزشک عمومی می گذراند تا با موضوعاتی مانند پوسیدگی دندان در اثر خوردن شیر شبانه، مکیدن انگشت و دندان درد حاصل از رشد دندان شیری آشنا شود. این دندانپزشک همچنین با دوره های رشد کودک و درمان کودکان آشنا می شود. آشنایی با روانشناسی کودک و اصول آرام سازی کودکان از دیگر مواردی است که جز ویژگی های یک دندانپزشک اطفال خوب به شمار می رود.

کودک محوری:

مطب دندانپزشک اطفال با دیگر متخصصان متفاوت است. محیط مطب باید دارای رنگ های روشن، جذاب و کاراکترهای کارتونی معروف باشد. وجود وسایل اسباب بازی و هدیه های کوچک مخصوص کودکان از دیگر چیزهایی است که باید در مطب دندانپزشک وجود داشته باشد. در اتاق انتظار باید از وسایل جذاب و فعالیت های سرگرم کننده برای کودکان استفاده شده باشد. وجود ابزارهای دندانپزشک اسباب بازی برای کودکان و تلویزیون برای پرت کردن حواس کودک از دیگر ضروریات مطب دندانپزشکی است.

برای انتخاب یک دندانپزشک اطفال خود، از دوستان، خانواده و سایر والدین سوال کنید. در مورد تخصص دندانپزشک در فضای آنلاین و سایت های تبادل نظر پرس و جو کنید.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *