کش ارتودنسی: مشکلات و راه حل های رفع آن

اگر برای مشاوره حرفه ای به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کرده باشید، ممکن است در مورد کش ارتودنسی برای بریس شنیده باشید. بسیاری از دندانپزشکان استفاده از این ابزار را به همراه بریس برای تسریع حرکت دندان توصیه می کنند. این کش ها نقش ویژه ای در تسریع روند اصلاح جهت دندان ایفا می کنند.

نقش کش ارتودنسی در درمان:

هدف از استفاده از کش در درمان ارتودنسی اعمال فشار روی دندان در یک جهت خاص است تا دندان به موقعیت صحیح برسد. از کش ارتودنسی می توان برای اصلاح اوربایت یا آندربایت نیز استفاده کرد. استفاده از کش در کنار بریس می تواند بسیار موثرتر از صرفا بریس باشد. در عین حال زمان مورد نیاز برای درمان را نیز به شدت کاهش می دهند.

اشکالات کش های اورتودنسی:

برخی از بیماران اشکالات رایجی را در مورد استفاده از این ابزار گزارش می کنند. برای مثال یکی از محدودیت های آن عدم راحتی در خوردن مواد غذایی جامد در هنگام استفاده از کش است. در نتیجه فرد باید دائما برای غذا خوردن کش را بردارد و بعد از آن مجددا نصب کند، که فرآیندی زمان بر است.

علاوه بر این، استفاده از کش برای برخی بیماران با درد همراه است. برخی از افراد گزارش کرده اند که کش به داخل لپ کشیده می شود و بافت داخل دهان را تحریک می کند.

درد فک نیز یکی از دیگر عوارض جانبی رایج در استفاده از کش های ارتودنسی است. با وجود تمام این مشکلات، استفاده از کش مزایای زیادی دارد که می توان از معایب آن چشم پوشی کرد.

کمک به رفع مشکلات کش:

برای پیشگیری از تحریک بافت داخل دهان می توان از وکس مخصوص ارتودنسی استفاده کرد. این ماده میزان سایندگی کش را کاهش می دهد. بعضی از دندانپزشکان حتی ممکن است برای بیمار داروهای ضد التهابی یا ضد درد تجویز کنند. علاوه بر این، کارشناسان توصیه می کنند که بیمار دائما خط لثه خود را از نظر وجود مشکل ناشی از تجمع باکتری بررسی کند. در صورتی که به دلیل فشار بیش از حد کش دچار درد فک و گوش شده اید، برای مشاوره در مورد نحوه صحیح نصب و احتمال نیاز به کاهش فشار حاصل از کش به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

صحبت کردن با دندانپزشک و ارتودنتیست در مورد خطرات و مزایای یک روش به شما در افزایش آگاهی و اتخاذ تصمیم بهتر کمک می کند. برای آگاهی از برنامه درمان خود، اهداف، توصیه های رایج در مورد کش و بریس و سایر موارد مبهم در درمان حتما با متخصص مورد نظر خود صحبت کنید.

منبع

dentalfind