گارد انگشت شست: ترک عادت مکیدن انگشت

فهرست مطالب

مکیدن انگشت در نوزادان عادتی است که به آنها آرامش می دهد. اما اگر این عادت با بزرگ شدن نوزاد ترک نشود، می تواند باعث تغییر شکل دهان و وضعیت دندان ها شود. گارد انگشت شست می تواند مانع آن شود که کودک انگشتش را در دهانش قرار دهد. با دندانپزشک یا پزشک اطفال فرزند خود در مورد گزینه های مختلف این روش می توانید مشورت کنید.

گارد انگشت شست:

برخی از محافظ های پلاستیکی نرم می توانند روی دست قرار گیرند تا مانع از مکیدن انگشت شست توسط کودک شوند. این محافظ روی مچ کودک محکم می شود و به اندازه ای است که قرارگیری آن در دهان کودک راحت نیست. در حال حاضر، برخی مدل های گارد انگشت شست به صورت دستکش های سیلیکونی ساخته می شوند. اگر به خرید یک محصول تخصصی اعتقاد ندارید، می تواند بانداژی را دور انگشت کودک بپیچید.

چه زمانی باید از گارد انگشت شست استفاده کرد؟

اگر این عادت در کودک تا تولد چهارسالگی او از بین نرفت باید به فکر روش های ترک عادت مکیدن انگشت زیر نظر دندانپزشک یا پزشک اطفال باشید. در صورتی که کودک تا پیش از رشد دندان های دائمی خود عادت مکیدن انگشت را ترک کند، در بسیاری از موارد مشکلات به وجود آمده در دهان و دندان به خودی خود برطرف می شود. کودکانی که دچار عادت مکیدن انگشت شست هستند، تا پیش از چهار سالگی به درمان تخصصی نیاز ندارند. اما ادامه این عادت در پنج سالگی می تواند به رشد دندان و فک آسیب بزند. در این شرایط استفاده از گارد انگشت شست گزینه مفیدی خواهد بود.

نشانه های آسیب:

مکیدن انگشت شست بر رشد دندان و حفره دهان تاثیر می گذارد. تاثیر طولانی مدت مکیدن انگشت بر دندان های پیشین، بسته نشدن دهان و رانش زبان به سمت جلو مشهود خواهد بود. در صورتی که متوجه تغییراتی در شکل سقف دهان و دهان کودک گشتید یا دندان های کودک به صورت مرتب روی هم بسته نمی شوند، هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

معرفی گارد انگشت شست به کودک:

استفاده از گارد انگشت شست نباید به عنوان تنبیه به کودک معرفی شود. در عوض کودک را به دندانپزشک ببرید تا ضرورت استفاده از این ابزار را به او توضیح دهد. برای کودک می توانید از جدول پاداش استفاده کنید و به ازای یک تعداد مشخص موفقیت در استفاده از گارد به او پاداش بدهید. کاهش عوامل استرس زا در محیط اطراف کودک نیز نقش مهمی در ترک عادک مکیدن انگشت دارد.

منبع:

thumbsie

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *