جراحی فلپ لثه: همه چیز درباره آن

جراحی فلپ لثه نوعی جراحی است که روی لثه انجام می شود. لثه ها از دندان جدا شده و به طور موقت به عقب برگردانده می شوند. این کار به دندانپزشک این امکان را می دهد تا به ریشه دندان و استخوان دسترسی پیدا کند.

مورد استفاده از جراحی فلپ لثه چیست؟

از جراحی فلپ لثه برای درمان بیماری لثه (التهاب لثه) استفاده می شود. ممکن است این جراحی برای افرادی که دچار التهاب متوسط یا پیشرفته لثه شده اند توصیه شود. معمولا در ابتدا درمانی که شامل جراحی نیست انجام می شود. به این کار جرمگیری و روت پلنینگ می گویند. اگر با این درمان عفونت لثه از بین نرود، ممکن است از جراحی فلپ لثه استفاده شود. همچنین ممکن است این جراحی همراه با فرآیند دیگری به نام حراجی استخوان انجام شود.

آماده سازی:

پریودنتیست (متخصص لثه) و یا دستیار دندانپزشک ابتدا تمام پلاک ها و جرم ها (رسوبات دندانی) را از اطراف دندان ها جدا می کند. او از مناسب بودن وضعیت بهداشت دهان شما اطمینان پیدا می کند. پریودنتیست سلامت شما و داروهایی که مصرف می کنید را نیز ارزیابی می کند. این کار برای اطمینان از ایمنی جراحی برای شما اهمیت دارد.

نیاز به معاینه تخصصی دندانپزشکی دارید؟

هم اکنون با یک کلیک نوبت بگیرید

چگونگی انجام این جراحی:

در ابتدا برای بی حس شدن ناحیه موردنظر به شما بی حسی تزریق می شود. سپس پریودنتیست برای جدا کردن لثه ها از دندان از تیغ جراحی استفاده می کند. لثه ها را به شکل یک فلپ بلند کرده یا لایه را به عقب برمی گرداند. این کار به پریودنتیست این امکان را می دهد تا به ریشه ها و استخوان پشتیبان دندان دسترسی مستقیم پیدا کند.

بافت متورم از بین دندان ها و از هر شکافی در استخوان (نقص استخوانی) خارج می شود. سپس پریودنتیست فرآیندی به نام جرم گیری و روت پلنینگ را به منظور پاک کردن پلاک ها و جرم ها انجام می دهد. اگر دچار نقص استخوانی هستید، پریودنتیست می تواند آنها را برطرف کند. این فرآیند جراحی کانتورینگ دوباره استخوان نام دارد. این کار لبه های استخوان را با استفاده از سوهان یا مته چرخان نرم می کند.

در نهایت لثه ها دوباره در سر جای خود در کنار دندان قرار می گیرند و در محل بخیه می شوند. بعضی از پریودنتیست ها از بخیه های قابل جذب استفاده می کنند. بعضی دیگر از بخیه های غیر قابل جذب استفاده می کنند که باید بعد از یک هفته تا ۱۰ روز کشیده شوند. همچنین ممکن است پریودنتیست محل جراحی شده را پانسمان کند. نام این پانسمان ها پانسمان پریودنتال است.

ملاحظات تکمیلی:

ممکن است بعد از عمل، فرد دچار احساس ناراحتی خفیف تا متوسط شود. پریودنتیست برای کنترل این وضعیت می تواند مسکن درد تجویز کند. در بسیاری از افراد حتی مسکن بدون نسخه هم درد را تسکین می دهد.

نکته حائز اهمیت این است که در زمان بهبود محل جراحی تا جایی که امکان دارد دهان را تمیز نگه دارید. این نکته به این معنی است که باید بقیه قسمت های دهان را به صورت معمول مسواک زده و نخ دندان بکشید. اگر ناحیه جراحی شده پانسمان نشده بود، می توانید به آرامی با مسواک پلاک ها را از روی دندان ها بردارید. اغلب اوقات بعد از جراحی لثه دهانشویه های آنتی باکتریال حاوی کلرهگزیدین تجویز می شود. این دهانشویه ها باکتری ها را از بین می برد، رشد پلاک ها را به تأخیر می اندازد و به بهبودی دهان کمک می کند.

ممکن است فرد دچار تورم شود. این وضعیت را می توان با قرار دادن کیسه یخ روی پوست محل جراحی شده کاهش داد. در بعضی موارد ممکن است برای جلوگیری از عفونت داروهای آنتی بیوتیک نیز تجویز شود. حتما آنها را طبق دستورالعمل داده شده مصرف کنید. ممکن است پریودنتیست بخواهد ۷ تا ۱۰ روز بعد از جراحی ناحیه موردنظر را دوباره معاینه کند.

منبع

colgate

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.