جویدن غذا: اولین گام در سلامت دندان و بدن

جویدن غذا اهمیت زیادی دارد زیرا اولین گام در روند هضم است. نحوه و مقدار جویدن تاثیر مهمی در سلامت شما دارد. این امر سلامت دندان ها و حتی کل بدن را شامل می شود.

اهمیت جویدن غذا:

جذب مواد مغذی بیشتر از غذا:

جویدن مواد غذایی بزرگ را به تکه های کوچک تر تبدیل می کند که این کار هضم را آسان تر می کند. در نتیجه جذب مواد غذایی در هنگام عبور از روده راحت تر می شود.

حفظ وزن مناسب:

هر چه بیشتر بجوید، مدت زمان بیشتری را صرف خوردن غذا خواهید کرد. آهسته غذا خوردن باعث می شود کمتر غذا بخورید و از افزایش وزن شما جلوگیری می کند. برای مغز حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد که متوجه شود شکم پر شده است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که آهسته غذا می خورند احساس پری بیشتری می کنند. در عین حال، ۱۰ درصد کالری کمتری مصرف می کنند.


نیاز به معاینه تخصصی دندانپزشکی دارید؟


دریافت نوبت از طریق وب‌سایت | دریافت نوبت از طریق تلگرام

تماس بیشتر با بزاق:

بزاق حاوی آنزیم های هاضمه است. بنابراین هر چه بیشتر بجوید، آنزیم ها زمان بیشتری برای کار دارند. وجود آنزیم ها هضم را آسان تر می کند.

هضم بهتر:

جویدن غذا، پیش هضم مواد غذایی است. هضم کار بسیار سنگینی برای بدن است و به انرژی زیادی نیاز دارد. صحیح جویدن باعث می شود که معده و روده بهتر کار کنند و غذا سریع تر هضم شود.

اهمیت آن برای دندان:

جویدن برای استخوان های نگه دارنده دندان مانند ورزش است و آنها را قوی نگه می دارد. بزاقی که در طول جویدن مواد غذایی ترشح می شود برای تمیز کردن بقایای مواد غذایی از بین دندان ها مفید است. بدین ترتیب تجمع پلاک و باکتری در دهان کاهش می یابد. در عین حال، ترشح بزاق به خنثی شدن محیط اسیدی دهان کمک می کند. برخی مواد غذایی محیط دهان را اسیدی می کنند و موجب فرسایش مینای دندان می شوند. بزاق دهان می تواند pH دهان را به سطح مطلوب بازگرداند.

لذت بردن از طعم:

اگر غذا را سریع بجوید، مزه آن را به طور کامل حس نخواهید کرد. زمانی که غذا را کامل بجوید، جوانه های چشنده غذا زمان کافی برای مزه کردن و ارسال سیگنال پیدا خواهند کرد.

صحیح جویدن:

جویدن غذا در هر فرد متفاوت است. تعداد مشخصی برای جویدن وجود ندارد زیرا این امر به نوع غذا بستگی دارد. به طور کلی باید با تکه های کوچک غذا شروع کنید. غذا را به آرامی بجوید. غذا را تا زمانی بجوید که کاملا شکل بافت خود را از دست بدهد. پیش از خوردن یک تکه دیگر، تکه قبلی را کاملا قورت دهید.

منبع:

articles.mercola

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *