قند و شکر مجاز برای دندان ها:

فهرست مطالب

میزان قند و شکر مجاز برای دندان ها موضوع مورد بحث روز است. مصرف قند و شکر در ایران چند برابر میانگین جهانی است. این مقدار قند نه تنها افراد را در معرض خطر بیماری هایی مانند دیابت قرار می دهد، بلکه باعث افزایش احتمال بروز بیماری های دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان می شود. از آن بدتر این است که بسیاری از افراد از وجود قند در مواد غذایی مصرفی خود آگاهی ندارند.

قند افزوده در برابر قند طبیعی:

دو نوع قند در موادی که هر روز مصرف می کنیم وجود دارد. قند طبیعی که در مواد غذایی پیدا می شود مانند سبزیجات و میوه ها. نوع دیگر قند افزوده به مواد غذایی است که برای بدن و دندان مضر است و در بسیاری از مواد غذایی مصرفی ما یافت می شود.

قند و شکر مجاز برای دندان ها: چقدر قند باید مصرف کنیم؟

همانند سایر مواد غذایی، برای مقدار مجاز مصرف شکر در روز نیز توصیه هایی شده است. البته که این قانون در مورد همه صدق نمی کند، اما محدوده مجاز توصیه شده از این قرار است:

مردان: 150 کالری در روز (9 قاشق چای خوری)

زنان: 100 کالری در روز (6 قاشق چای خوری)

برخی از مواد غذایی پر از قند افزوده هستند. برای مثال نوشابه و آب نبات از این قرار هستند که در هر وعده از آنها تقریبا 20 قاشق چای خوری وجود دارد. این مقدار چندین برابر میزان توصیه شده مجاز برای مردان و زنان است. اما برخی مواد غذایی نیز وجود دارند که ممکن است از وجود شکر در آنها بی خبر باشید:

سس ها:

مصرف مداوم انواع سس در طول روز به دلیل محتوای شکر بالا می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. هر قاشق غذاخوری سس سالاد دارای 1 قاشق چای خوری شکر است.

سس ماکارونی:

حتی در سس ماکارونی که با گوجه درست شده است و پر از قند طبیعی است نیز شکر اضافه شود. هر نصف فنجان سس ماکارونی دارای 3 قاشق چای خوری شکر است.

گرانولا بار:

گرانولا بارها حقیقتا مفید هستند و حاوی پروتئین و مواد مغذی بالایی هستند. با این حال، این ماده غذایی حاوی شکر پنهان است. در هر بسته گرانولا 3 تا 7 قاشق چای خوری شکر نهفته است که می توانند برای دندان ها مضر باشند.

داروها:

به طرز جالبی داروها نیز می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. ماده اصلی تشکیل دهنده بسیاری از داروها شکر است. این ماده برای تحمل پذیر شدن طعم دارو و شربت استفاده می شود. مقدار شکر پنهان در داروهای مخصوص اطفال به طور خاص بیشتر است. مصرف این داروها پیش از خواب و بدون تمیز کردن دندان ها می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

دقت به میزان قند و شکر مجاز برای دندان ها و مقدار پیدا و پنهان آن در مواد غذایی، می تواند از هزینه های بی مورد دندانپزشکی پیشگیری کند.

منبع:

tuscaloosadentist

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *