ارثی بودن پوسیدگی دندان:

فهرست مطالب

با وجودی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهید، اما باز هم در برابر پوسیدگی دندان آسیب پذیر هستید. خود را سرزنش نکنید. واقعیت این است که ارثی بودن پوسیدگی دندان تا حدی ثابت شده است اما همه گناه به گردن آن نیست. بهتر است بگوییم عادت های غلطی که در خانواده شما ارثی است، عامل بروز مشکل است.

ارثی بودن پوسیدگی دندان: حقیقت یا افسانه

باکتری که عامل پوسیدگی دندان است تحت عنوان استرپتوکوک موتانس شناخته می شود. این باکتری از قند موجود در دهان تغذیه می کند و از خود اسیدی تولید می کند که موجب فرسایش مینای دندان می شود. به علاوه، برخی از باکتری ها اسید بیشتری نسبت به دیگران تولید می کنند. بسیاری از تحقیقات ثابت می کنند که نوزادان با استرپتوکوک موتانس در دهان خود به دنیا نمی آیند. چرا؟ زیرا این باکتری در پلاکی زندگی می کند که روی دندان شکل می گیرد. بنابراین زمانی که هنوز دندان ندارید، این باکتری نیز در دهان شما زندگی نخواهد کرد.

پس آیا ارثی بودن پوسیدگی دندان واقعیت دارد؟ این امر غیر ممکن است زیرا نوزادان وقتی متولد می شوند در دهان خود استرپتوکوک موتانس ندارند. بنابراین این بدین معنی است که اگر والدین شما پوسیدگی های زیادی در دهان خود دارند، لزوما شما نیز به آن دچار نمی شوید.

چگونه باکتری وارد دهان کودک می شود؟

زمانی که مادران تغذیه کودک خود را شروع می کنند، ممکن است از قاشق های خود برای تغذیه کودک استفاده کنند. سپس، مادر از همان قاشق برای غذا خوردن استفاده می کند. در نتیجه، بلافاصله قاشق به باکتری هایی که در دهان مادر زندگی می کنند آلوده می شود. به زودی دوباره قاشق به دهان کودک باز می گردد و این باعث تماس زودهنگام کودک با باکتری می گردد. در نتیجه احتمال بروز پوسیدگی زودهنگام افزایش می یابد. در عین حال، باکتری ممکن است در اثر تماس هایی مانند بوسه و استفاده از نی برای نوشیدن مایعات نیز به دهان کودک وارد شود.

پیشگیری:

به عنوان والدین، باید بدانید که در هنگام تغذیه کردن یا بوسیدن فرزند خود باید دقت بیشتری کنید تا باکتری های نامطلوب زودتر از موعد وارد دهان وی نشوند. تغذیه مادر در دوره بارداری نیز بر ریسک ابتلا به پوسیدگی دندان در نوزاد اثرگذار است. بنابراین همواره از غذاهای سالم استفاده کنید و هر شش ماه یک بار به صورت خانوادگی برای معاینه دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع:

pearlcares

 

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *