بوی بد دهان در کودکان: علل رایج

فهرست مطالب

واداشتن کودک به مسواک زدن دندان ها پیش از خواب شبانه، به تثبیت عادت بهداشت دهان و دندان در او کمک می کند. دو بار مسواک زدن در روز برای دندان های در حال رشد کودک بسیار خوب است، و در عین حال برای پیشگیری بوی بد دهان در کودکان نیز کافی است. اما بوی بد دهان همیشه صرفا به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به وجود نمی آید، این عارضه می تواند علل متفاوت دیگری نیز داشته باشد.

علل بوی بد دهان در کودکان:

بوی بد دهان از سوی هیچ کس خوشایند نیست. در مطالب پیشین به علل بوی بد دهان و راه حل های رفع آن پرداختیم. در ادامه به علت بروز این مسئله در کودکان و روش های درمانی آن خواهیم پرداخت.

عفونت سینوسی:

آیا به تازگی کودک شما از گلو درد یا گرفتگی مسیر بینی شکایت داشته است؟ شاید دچار عفونت سینوسی شده است. مشکل سینوسی باعث می شود که مخاط در مسیر بینی و گلو تجمع یابند. گلو محل خوبی برای تکثیر باکتری و تجمع خلط است. حاصل آن چیست؟ استشمام بوی بد از دهان که با استفاده از مسواک و دهانشویه از بین نمی رود. در صورتی که به ابتلا به عفونت سینوسی مشکوک هستید (گلودرد، سوزش مسیر بینی، و آبریزش و تجمع خلط)، هر چه سریع تر با پزشک فرزند خود تماس بگیرید و او را برای معاینه ببرید. شاید به استفاده از آنتی بیوتیک در درمان عفونت نیاز باشد.

در عین حال، تا زمانی که به مطب پزشک مراجعه کنید، می توانید دهان کودک را با آب نمک ولرم شستشو دهید. آب نمک به کاهش خلط و باکتری های دهان و درمان عفونت کمک می کند.

اشیاء خارجی:

این مورد شاید کمی عجیب و نامحتمل برسد، اما بوی بد دهان در کودکان می تواند به دلیل گیر کردن چیزی در مسیر بینی آنها باشد. کودکان کنجکاو هستند و بینی آنها درست مناسب چیزهایی در اندازه های لوبیا، اسباب بازی های ریز، دانه تسبیح و هر چیز کوچک دیگری است. بسیاری از کودکان، حین بازی، اشیا مختلفی را در دهان و بینی خود می کنند. زمانی که چیزی در مسیر بینی کودک گیر می کند، بوی فساد از آن به استشمام می رسد. اگر به گیر کردن چیزی در بینی کودک مشکوک هستید، از پزشک اطفال بخواهید بینی فرزندتان را معاینه کند و شی را خارج کند. در صورتی که خودتان قادر به دیدن شی هستید، هرگز خودتان اقدام به خارج کردن شی نکنید.

تورم لوزه:

یک چراغ قوه بردارید و با استفاده از چوب بستنی تمیز، نگاهی به لوزه های کودک بیاندازید: لوزه های چطور به نظر می رسند؟ لوزه های سالم باید صورتی باشند و هیچ گونه لکه یا برآمدگی روی آنها وجود نداشته باشد. لوزه ای که دچار عفونت شده است، قرمز، متورم، داروی لکه های سفید و بوی بد است. گاهی علت بوی بد دهان در افراد و کودکان، ابتلا به سنگ لوزه است. لوزه می تواند به محلی برای تجمع باکتری و مواد غذایی تبدیل شود. باکتری ها روی چاله های لوزه متورم تجمع می یابند و در آن گیر می کنند. پس از مدتی، چیزهایی که روی لوزه گیر کرده اند، سخت شده و بوی بدی از آنها به مشام می رسد. وجود سنگ لوزه به همراه تورم لوزه از علل بوی بد دهان است. در صورتی که لوزه های کودک شما متورم و قرمز هستند، برای معاینه و درمان به پزشک اطفال مراجعه کنید. برای درمان تورم لوزه شاید استفاده از آنتی بیوتیک لازم باشد.

خشکی دهان:

کودکان بسیار فعال هستند و در طول روز دائما در حال جست و خیز و دویدن هستند. برای آنها به یاد داشتن نوشیدن آب در طول روز می تواند دشوار باشد. بوی بد دهان در کودکانی که ورزش می کنند، می تواند ناشی از کمبود آب باشد. در صورتی که کودک شما آب کافی نخورد، دهان او بزاق کمی برای شستن باکتری های دهان و ذرات غذای باقی مانده در دهان تولید خواهد کرد. شاید به نظر شما این امر مشکلی جدی نباشد، اما بهتر است بدانید فقدان بزاق کافی در دهان می تواند به پوسیدگی دندان و بروز حفره منجر شود. خشکی دهان باعث می شود که محیط دهان اسیدی شده و این امر باعث تخریب مینای دندان می شود. بنابراین، ارزش دارد که در طول روز مصرف آب کافی را به کودک خود تذکر دهید.

تنفس از راه دهان از دیگر علل خشکی دهان به شمار می رود. در برخی موارد، وجود مشکلات ارتودنسی در دهان و فک باعث می شود که کودک نتواند دهان خود را به خوبی ببندد و از راه دهان تنفس کند. تنفس از راه دهان در خواب نیز دیده می شود.

داروها و بیماری:

مصرف برخی داروها باعث خشکی دهان و استشمام بوی بد دهان می شود. ابتلا به برخی بیماری ها مانند آلرژی، عفونت دهان و دندان و عفونت غدد بزاقی از دیگر عوامل بوی بد دهان در کودکان است.

مسائل دهان و دندان:

حتی مسواک زدن و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان نیز برای رهایی از بوی بدی که از پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات ناشی از عفونت لثه ناشی می شود، کافی نیست. تفاوتی ندارد منشا بوی بد دهان در کودکان پوسیدگی دندان، عفونت لثه یا زخم های دهان باشد، دهان عفونی بوی بد از خود منتشر می کند. خمیردندان مخصوص کودکان می تواند از برخی مشکلات دهان و دندان جلوگیری کند. بسیاری از کودکان فاقد توانایی کافی برای مسواک زدن صحیح هستند. بهتر است تا 6 سالگی کودک خودتان برای او مسواک بزنید و یا بر مسواک زدن او نظارت داشته باشید. زمانی که مسواک زدن کودک تمام شد، از او بخواهید از دهانشویه مخصوص کودکان استفاده کند. استفاده از دهانشویه در کودکان تا زمانی که کودک فاقد توانایی تف کردن و قرقره کردن باشد، ممنوع است.

تمیز کردن زبان را فراموش نکنید. زبان محل خوبی برای تجمع باکتری و پلاک است. تمیز نکردن بافت متخلخل زبان باعث می شود که از دهان بوی بدی به مشام برسد. بسیاری از افراد به دلیل احساس تهوع در زمان مسواک زدن زبان، از انجام این کار خودداری می کنند. در مطالب پیشین به روش صحیح مسواک زدن زبان پرداختیم، که مطالعه آن را به شما توصیه می کنیم. بر تمیز کردن زبان کودک پس از مسواک زدن دندان ها نظارت کنید. اگر عامل بوی بد دهان، عفونت لثه خفیف یا تمیز نکردن زبان باشد، ظرف مدت یک هفته از شروع روتین بهداشت دهان و دندان مشکل باید برطرف شود.

فراموش نکنید که مسواک زدن باعث بهبودی پوسیدگی دندان نمی شود. در صورتی که کودک شما دچار پوسیدگی دندان است، زمان مراجعه به دندانپزشک فرارسیده است.

نتیجه گیری:

تصور نکنید که بوی بد دهان در کودک شما به دلیل فرار کردن او از مسواک زدن شبانه است. گاهی حتی با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان، سایر عوامل می توانند باعث بروز بوی بد دهان در کودکان شود. کمی تحقیق کنید و علت مسئله را کشف کنید. اتخاذ اقدام درمانی مناسب می تواند به شما در رفع مشکل کمک کند.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *