بیماری های استخوان فک:

استخوان فک موجب استحکام دندان ها و زیبایی صورت می شود. سلامت استخوان فک با سلامت دندان ها گره خورده است. ابتلا به هر یک از بیماری های استخوان فک می تواند استحکام دندان ها را در دهان به خطر بیاندازد. تشخیص به موقع به درمان کمک می کند.

بیماری های استخوان فک:

عفونت استخوان فک (آبسه های دندان):

عفونت استخوان فک، یا آبسه های دندانی، می توانند در اثر عدم درمان پوسیدگی دندان و عفونی شدن پالپ دندان رخ دهند. عدم درمان باعث انتشار عفونت به استخوان و مسائل سیستمیک می شود.

علائم عفونت استخوان فک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد در دهان یا فک
  • قرمزی
  • ورم
  • تخلیه چرک از منطقه

در صورتی که هر یک از علائم زیر رخ داد، هر چه سریع تر با کلینیک دندانپزشکی تماس حاصل فرمایید. درمان به موقع، معمولا به وسیله عصب کشی، باعث حذف منبع عفونت می شود. در موارد شدید، از آنتی بیوتیک استفاده می شود. در موارد شدیدتر، دندان باید کشیده شود.

استئونکروز:

استئونکروز یکی از بیماری های استخوان فک است که با از دست رفتن جریان خون به استخوان رخ می دهد. این اتفاق معمولا پس از کشیدن دندان رخ می دهد.

ریسک استئونکروز در صورت وجود آسیب قبلی به استخوان، مانند رادیوتراپی یا برخی جراحی های فک، بیشتر است. برای بررسی گزینه های درمانی با کلینیک دندانپزشکی تماس بگیرید.

اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD):

اختلال مفصل گیجگاهی فکی یکی از دیگر بیماری های استخوان فک است که موجب درد می شود. TMJ مخفف مفصل تمپوروماندیبولار است که دو مفصل در نزدیکی گوش در جایی هستند که فک بالا و پایین به یکدیگر متصل می شوند. آسیب زمانی رخ می دهد که دیسک در مفصل از جای خود خارج می شود. در این حالت، بیمار نمی تواند فک خود را بدون درد یا شنیدن صدای کلیک باز کند.

این بیماری در طولانی مدت باعث قفل شدن فک و دندان قروچه در شب می شود. این بیماری علائمی نظیر درد صورت، سردرد، سرگیجه و درد در گردن و پشت دارد.

در صورت وجود علائم زیر مشکوک به ابتلا به اختلال مفصل گیجگاهی فکی هستید:

• بیدار شدن با سفتی عضلات دور فک
  • سردرد یا گردن درد مداوم
  • قفل کردن فک در اثر استرس
  • دشواری در باز کردن فک یا خمیازه کشیدن
  • ابتلا به آرتروز

درمان این اختلال تا حد زیادی به شدت ناراحتی بیمار و علت اصلی بستگی دارد. موارد فوق تنها برخی از بیماری های استخوان فک هستند. هرگونه درمان تهاجمی و جراحی با ریسک همراه است و می تواند سلامت و طول عمر دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد. اتخاذ این تصمیم باید زیر نظر یک متخصص ماهر و باتجربه صورت گیرد.

nationaldentalcare