بیماری پری ایمپلنت: التهاب بافت نرم و سخت

فهرست مطالب

بیماری پری ایمپلنت عارضه ای التهابی در اطراف ایملپنت دندان است که بافت نرم و سخت را تحت تاثیر قرار می دهد. درست همانند دندان طبیعی، باکتری ها در پایه ایمپلنت، زیر خط لثه، تجمع می یابند. با گذشت زمان، باکتری بافت لثه را ملتهب می کند و باعث عفونی شدن آن می گردد. عفونت بافت لثه به آن آسیب می زند و در صورت عدم درمان زودهنگام، موجب تخریب ساختار استخوانی زیر ایمپلنت می گردد. به همین دلیل به محض مشاهده علائم، مراجعه زودهنگام به دندانپزشک اهمیت زیادی دارد.

مراحل بیماری پری ایمپلنت:

بیماری پری ایمپلنت به دو دسته تقسیم می شود:

موکوزیت پری ایمپلنت:

به التهاب لثه تنها در اطراف بافت نرم ایمپلنت دندان، بدون هیچ نشانه ای از تحلیل استخوانی گفته می شود. به طور کلی، این عارضه پیش مرحله پری ایمپلنتایتیس است. شواهد بالینی نشان می دهند که در صورت درمان به موقع، موکوزیت پری ایمپلنت با موفقیت قابل درمان است.

پری ایمپلنتایتیس:

به التهاب لثه در بافت نرم و تخریب استخوانی حامی ایمپلنت دندان گفته می شود. معمولا درمان پری ایمپلنتایتیس تنها به روش جراحی امکان پذیر است و موفقیت درمان به عوامل زیادی بستگی دارد.

علائم:

علائم بیماری پری ایمپلنت مشابه علائم بیماری لثه است:

  • لثه های قرمز و متورم در اطراف ایمپلنت
  • خونریزی در محل ایمپلنت در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

فاکتورهای ابتلا به بیماری پری ایمپلنت عبارتند از:

  • سابقه ابتلا به بیماری پریودنتال
  • کنترل ضعیف پلاک و تارتار
  • سیگار کشیدن
  • دیابت

همانند یک دندان طبیعی، دندان های ایمپلنت شده نیز به معاینه توسط دندانپزشک و رعایت نکات بهداشت دهان و دندان نیاز دارند. معاینه منظم دندان های ایمپلنت شده به عنوان بخشی از ارزیابی جامع پریودنتال ضروری است. توصیه می شود بیماران دقیقا همانند دندان های طبیعی هر شش ماه یکبار برای معاینه دندان ایمپلنت شده به دندانپزشک مراجعه کنند.

مزیت استفاده از ایمپلنت دندان این است که دقیقا مشابه دندان های طبیعی عمل می کنند. معایب آن نیز این است که مستعد ابتلا به بیماری هایی دقیقا مشابه دندان طبیعی است. با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید از بروز بیماری های دهان و دندان در اطراف ایمپلنت پیشگیری کنید. پیشرفت بیماری می تواند عمر ایمپلنت شما را کوتاه کند و موجب وارد شدن هزینه به شما برای کاشت مجدد ایمپلنت می گردد.

در صورتی که در محل ایمپلنت خود دچار تورم، قرمزی، خونریزی و درد هستید، برای معاینه و درمان هر چه سریع تر با متخصصان کلینیک دندانپزشکی ما تماس بگیرید. مراجعه به موقع بیمار نرخ موفقیت درمان را بهبود می بخشد.

منبع:

perio

 

مطالب مشابه

2 پاسخ

  1. سلام.من 47،ساله .زن.نوزده دندان داشتم که همه راباهم کشیدم.وحالا باید صبرکنم .تادندان بگذارم.ولی مانده ام که بلاخره چه نوع دندانی بگذارم.اکریلیک رامی گویند کنداست ولی درعوض نمی شکند.سرامیکی تنداست اما میشکندودرهنگام خوردن صدادارد. من چه بایدبکنم؟مشکل شد هزارتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *