مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت دندان:

پس از جراحی به تمام بیماران توصیه های مبنی بر اصول تغذیه و بهداشت می شود تا دوره نقاهت بهتری را طی کنند و از عفونت و سایر عوارض جراحی پیشگیری شود. بسته به گسترگی و اهمیت جراحی، رعایت این نکات اهمیت بیشتری می یابد. دهان ما دروازه سلامتی کل بدن است. هر نوع آسیب و بیماری در این ناحیه سلامت کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. ایمپلنت یکی از جراحی هایی است که در دهان و فک صورت می گیرد تا جایگزین دندان از دست رفته شود. مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت دندان در موفقیت درمان نقش مهمی دارند.

مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت دندان:

خونریزی:

در بسیاری از موارد، بیمار دچار مقداری خونریزی خواهد بود زیرا زخم با بخیه بسته شده است. در صورتی که از بخیه جذب شدنی استفاده شده باشد، 5 تا 10 روز پس از جراحی بخیه ها می افتند. در طول 24 ساعت اول پس از جراحی ایمپلنت دندان، مقداری خونریزی طبیعی است. یک تکه گاز را روی محل زخم به مدت یک ساعت محکم بین دندان های خود نگه دارید. پس از این مدت گاز را بردارید و محل را از نظر خونریزی چک کنید. اگر خونریزی به طور قابل توجهی ادامه دارد، گاز جدیدی را روی موضع قرار دهید و یک ساعت دیگر آن را بین دندان های خود فشار دهید. این کار را در صورت نیاز تکرار کنید. چنانچه در خانه گاز پانسمان ندارید، برای کنترل خونریزی می توانید از یک تی بگ استفاده کنید. مواد موجود در تی بگ می توانند به کنترل خونریزی کمک کنند. مهم ترین نکته در بین مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت دندان به خوردن و آشامیدن در روز جراحی مربوط می شود. تا 24 ساعت پس از جراحی، از جویدن، تف کردن، شستن دهان و مکیدن مایعات با استفاده از نی خودداری کنید. مکیدن با نی باعث وارد شدن فشار بر بخیه ها می شود و خونریزی را تشدید می کند. از کشیدن لب خود برای چک کردن محل جراحی خودداری کنید. محل جراحی به زودی بهبود می یابد و این گونه کارها تنها بهبودی زخم را به تاخیر می اندازد.

تورم:

بسته به نوع جراحی، ممکن است دچار تورم شوید. تورم 2 تا 3 روز پس از جراحی به حداکثر خود می رسد. با استفاده از چند بالش، سر خود را بالاتر از همیشه نگه دارید تا تورم کمتر شود. در چند روز اول، استفاده از کمپرس یخ مفید است.

رعایت بهداشت دهان و دندان:

بهداشت در بین مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت دندان جایگاه بالایی دارد زیرا به کنترل عفونت کمک می کند. یک روز پس از جراحی، می توانید دهان خود را با آب ولرم و نمک بشویید. 1 قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. تا چند روز پس از جراحی، 3 تا 4 بار دهان خود را با این محلول بشویید. دندان و لثه های سمت مخالف خود را به صورت معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، اما موضع جراحی را به آرامی مسواک بزنید.

حداقل تا دو هفته پس از جراحی از نخ دندان، واترجت دندانی یا محلول هیدروژن پراکسید استفاده نکنید. اگر برای شما تجویز شده است، از محلول کلرهیگزیدین به جای آب نمک استفاده کنید.

رژیم غذایی:

نکات مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت دندان شامل رژیم غذایی نیز می شود. روز پس از جراحی، تغذیه را با مایعات و مواد غذایی نرم و ولرم شروع کنید. بستنی، پودینگ، ماست و سوپ های نرم برای این کار مفید هستند. از مواد غذایی بسیار گرم، مواد غذایی دارای لبه های تیز مانند چیپس، و مواد غذایی سخت مانند گوشت خودداری کنید. با ناحیه جراحی چیزی نجوید. تا 48 ساعت از نی برای نوشیدن مایعات استفاده نکنید. به تدریج، هر زمان که احساس راحتی کردید به رژیم غذایی نرمال خود بازگردید.

فعالیت فیزیکی:

به عنوان یکی از مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت دندان توصیه می شود فعالیت فیزیکی را تا 48 ساعت پس از جراحی محدود کنید. فعالیت زیاد باعث خونریزی و ناراحتی می شود. برای شرکت در ورزش های سنگین بهتر است با مشورت جراح خود اقدام کنید. معمولا یک تا دو هفته پس از جراحی می توانید به زندگی روتین خود بازگردید. زمانی که می خوابید سر خود را بالاتر از پاها نگه دارید.

سیگار کشیدن:

توصیه می شود که سیگار کشیدن را پس از ایمپلنت دندان به طور کلی ترک کنید. در غیر این صورت، حداقل تا 3 روز پس از جراحی از سیگار کشیدن دوری کنید. سیگار کشیدن ریسک عفونت را افزایش می دهد و بهبودی را به تاخیر می اندازد.

بی حسی:

تا چند ساعت پس از جراحی، دهان شما بی حس است و احتمال گاز گرفتن بافت نرم وجود دارد. بنابراین، تا زمانی که کنترل خوبی بر دهان خود پیدا نکرده اید و اثر بی حسی از بین نرفته است، چیزی مصرف نکنید.

درد:

مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت دندان شامل کنترل درد می شود. برای کنترل درد از تایلنول، ایبوپروفن، ادویل، موترین یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده کنید. درد به تدریج از بین می رود. در صورتی که برای شما دارو تجویز شده است، دارو را طبق دستور مصرف کنید. پیش از مصرف دارو، مقداری نوشیدنی یا غذا بخورید تا دچار تهوع نشوید.

در صورتی که برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده است، دارو را طبق برنامه و در دوز تجویز شده مصرف کنید. مصرف آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت ضروری است. در صورت مشاهده نشانه های عفونت شامل تب، التهاب و درد بیشتر از 5 روز با جراح خود تماس بگیرید.

بهبودی زخم:

دیده شدن بافت سفید و سختی روی محل جراحی 2 تا 3 روز پس از جراحی ایمپلنت دندان طبیعی است. این بافت نشان می دهد که زخم در حال بهبودی است. حتی ممکن است از دهان شما بوی نامطبوعی حس شود که پس از بهبود بافت برطرف می شود و جای نگرانی نیست.

پروتز دندان:

طبق دستور پزشک، پروتز دندان مصنوعی جزئی، فلیپر، یا دندان مصنوعی کامل را در زمانی که توصیه شده است در دهان خود قرار دهید.

معاینه پس از جراحی و مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت دندان:

یک تا دو هفته پس از جراحی، برای معاینه باید به مطب پزشک بازگردید. تا پیش از این زمان، در صورتی که هر مشکل یا سوالی دارید، با کلینیک یا جراح خود تماس بگیرید.

azoms