کیست دندان: علل، عوارض و درمان

آیا تا به حال از دندانپزشک خود اصطلاح کیست دندان را شنیده اید؟ اولین کاری که باید انجام دهید این است که آرام باشید. بسیاری از کیست ها، در ابتدای شکل گیری، عاری از عفونت هستند. در صورتی که کیست دندان به موقع درمان شود، مشکلی برای سلامت دهان و دندان شما پیش نخواهد آمد.

با این حال، اگر کیست درمان نشود، دندانپزشک اقدامات درمانی خاصی را برای آن تجویز خواهد کرد.

کیست دندان چیست؟

کیست بسیار شبیه به یک ساک بسته است. آنچه درون ساک است در هر بیمار متفاوت خواهد بود. درون برخی از کیست ها هوا، بافت نرم، و برخی دیگر پر از مایع است که ممکن است نزدیک یا دور دندان تشکیل شود. عدم درمان عارضه می تواند به مشکلات جدی برای سلامت دهان و دندان ختم شود.

کیست چرا تشکیل می شود؟

کیست دندان ممکن است در نوک ریشه دندان مرده شکل گیرد. همچنین، ممکن است دور ریشه یا تاج دندان نهفته شکل گیرد. بروز تروما یا عفونت عامل اولیه شکل گیری کیست است، بنابراین این عارضه بیشتر در دندان هایی دیده می شود که مرده اند. رشد نادرست دندان و ابتلا به برخی سندرم های نادر ژنتیکی از دیگر عوامل ابتلا به این عارضه هستند.

کیست در کجا پیدا می شود؟

کیست انواع مختلفی دارد.

انواع مختلفی از کیست های دندانی وجود دارد.

کیست Periapical: این کیست ها در نوک ریشه شکل می گیرند و معمولا به علت تروما، ترک در دندانها یا پوسیدگی شکل می گیرد که عصب دندان را عفونی می کند یا کشته است.

کیست Dentigerous: این کیست ها در اطراف دندان های نهفته یا نیمه رشد کرده، به ویژه دندان عقل رشد می کند.

کیست Keratocysts: این کیست ها معمولا به علت تروما یا مسائل ژنتیکی ایجاد می شوند. این کیست ها بسیار مهاجم هستند و حتی پس از جراحی، میزان بالایی از عود دارند.

کیست پریودنتال: این نوع کیست در اثر بیماری پریودنتال پیشرفته رخ می دهد و در نتیجه ماهیتا باکتریایی است.

همان طور که پیش از این گفته شد، زمانی که کیست شکل می گیرد، در بیشتر موارد عاری از عفونت و فاقد درد است. گاهی کیست در معاینه بالینی دیده می شود، اما در اغلب اوقات در رادیوگرافی گرفته شده توسط دندانپزشک دیده می شود.

عوارض احتمال ابتلا به کیست چیست؟

همان طور که احتمالا می دانید، دندان به فشار واکنش نشان می دهد. برای مثال، از این نوع واکنش در ارتودنسی برای ایجاد دندان های صاف و لبخندی زیبا استفاده می شود. کیستی که درمان نشده است و رشد می کند، فشار ناخواسته ای به دندان وارد می کند و تاثیر معکوسی روی دندان دارد. به عبارت دیگر، کیست درمان نشده با حرکت دادن دندان موجب به هم ریختن تراز دندان ها، تغییر نحوه جویدن و هضم مواد غذایی و تضعیف استخوان فک می شود. در موارد پیشرفته و حاد کیست تشخیص داده نشده، استخوان فک در معرض خطر شکستن قرار می گیرد و عوارض دیگری نیز برای آن محتمل است.

به علاوه، کیست ممکن است عفونی شود و در نهایت تبدیل به آبسه چرکی شود. این عفونت باکتریایی ممکن است در تمام بدن منتشر شود و جان بیمار را تهدید کند.

حالا که مشخص شد کیست برای سلامت شما مضر است، درمان آن به چه صورت انجام می شود؟

درمان کیست دندان چگونه انجام می شود؟

درمان کیست در ابتدا نیاز به معاینه دقیق توسط دندانپزشک و جراح دهان و فک دارد. نوع درمان به نوع کیست و محل آن بستگی دارد.

کیستی که در ریشه دندان شکل گرفته است، به عصب کشی نیاز دارد.

اما اگر کیست مدتها باشد که در دهان به وجود آمده است و حالا سیستم ایمنی بدن به دلیلی به آن واکنش نشان داده باشد، کیست متورم می شود و بیمار دچار دندان درد و حساسیت می شود. در اینجاست که عصب کشی یا کشیدن دندان تنها گزینه های ممکن هستند.

معاینه کلید پیشگیری است.

لازم است بیماران حداقل سالی دو بار به دندانپزشک معاینه کنند تا مشکلات دهان و دندان از جمله تشکیل کیست در مراحل اولیه تشخیص داده شوند.

از آنجا که تشکیل کیست در مراحل اولیه فاقد علائم است، ممکن است تا پیش از گرفتن رادیوگرافی حتی از وجود آن بی خبر باشید. لازم است دندانپزشک هر چه سریع تر برای درمان اقدام کند. این امر از ایجاد عوارض طولانی مدت جلوگیری می کند و به حفظ سلامت دهان و دندان شما کمک می کند.

اگر به معاینه دندان های خود نیاز دارید، همین امروز از ما نوبت بگیرید. متخصصان دندانپزشکی ما با استفاده از آخرین تکنولوژی روز به سلامت دهان و دندان شما کمک می کنند.

dentalexcellencegreenbay