بهبودی پس از پیوند بافت لثه: دستورالعمل

از پیوند بافت لثه در مواردی استفاده می شود که بیمار دچار تحلیل لثه شده است و سایر درمان ها اثربخش نیستند. این روش بسیار ساده و سریع است. پس از جراحی می توانید بلافاصله به خانه بروید. اما در صورت استفاده از بی حسی و آرام بخش بهتر است فرد دیگری شما را تا خانه همراهی کند. بهبودی پس از پیوند بافت لثه در صورت رعایت برخی نکات بسیار سریع است.

دستورالعمل های بهبودی پس از پیوند بافت لثه:

دندانپزشک دستورالعمل های خاصی در مورد مراقبت های بعد از عمل، مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی و داروها به شما ارائه می دهد. تا زمان بهبودی کامل لثه نباید خط لثه را مسواک کنید یا نخ دندان بکشید. برای کنترل فرایند تشکیل پلاک در طول دوره بهبودی پس از پیوند بافت لثه به شما دهانشویه خاصی داده می شود که هر شب باید از آن استفاده کنید. همچنین برای کنترل عفونت نیز برای شما آنتی بیوتیک تجویز می شود.

مواد غذایی مجاز:

به مدت یک یا دو هفته بعد از پیوند بافت لثه بیمار باید غذاهای نرم و خنک مانند تخم مرغ، ماکارونی، ژله-ماست، ماست، پنیر، سبزیجات پخته شده و بستنی مصرف کند. مصرف غذاهای تحریک کننده مانند غذاهای تند و ترش ممنوع است.

میزان درد:

مقدار درد بعد از جراحی بستگی به نوع عمل جراحی لثه دارد. اگر هیچ بافتی از قسمت کام دهان شما برداشته نشده باشد، احساس ناراحتی ناچیزی خواهید داشت. با این حال، اگر از بافت کام شما استفاده شده باشد، تا چند روز پس از عمل احساس درد و ناراحتی خواهید داشت. زخم کام دهان شما سوزش و درد خواهد داشت، اما خبر خوب این است که به سرعت بهبود می یابد. داروهای ضد التهابی بدون نسخه یا داروهای تجویزی گزینه خوبی برای کنترل درد و سوزش در دوره بهبودی پس از پیوند بافت لثه هستند.

از سرگیری فعالیت های روزمره:

در حالی که بهبودی کامل ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد اما از روز بعد از جراحی می توانید به محل کار بازگردید یا فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید.

تماس با دندانپزشک:

جراحی پیوند بافت لثه روندی ساده و سریع است. عوارض گزارش شده با این روش ناچیز است. با این حال اگر در روزهای پس از چراحی دچار علائم غیر معمول زیر شدید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

• عدم توقف خونریزی پس از 2 دقیقه فشار دادن موضع
  • مقدار درد، تورم و کبودی فراتر از گفته های دندانپزشک