روکش دندان: پاسخ به سوالات مهم شما

فهرست مطالب

ظاهر هر فرد تا حد زیادی به وضعیت دندان های وی بستگی دارد. هر چند ممکن است عده ای این مسئله را انکار کنند، اما قسمتی از قضاوت افراد از فرد روبه رو و تازه وارد در نگاه اول بر اساس ظاهر دندان های وی انجام می گیرد. دندان های بدشکل برای هیچ کس مطلوب نیستند. خوشبختانه امروزه طیف وسیعی از گزینه ها برای رفع ظاهر نامناسب و مشکلات دندانی در اختیار بیماران قرار دارد. یکی از این گزینه ها روکش دندان است. روکش با ایجاد ظاهری مطلوب و مشابه دندان های طبیعی، می تواند باعث نجات دندان پوسیده و حفظ کارکرد و زیبایی آن شود. در ادامه به برخی از سوالات شما در این رابطه پاسخ می دهیم.

انواع روکش دندان چیست؟

روکش ها انواع مختلفی دارند که هر یک برای شرایط خاصی استفاده می شوند. استفاده از هر یک به شدت پوسیدگی، محل دندان پوسیده و ترجیحات درمان بستگی دارد.

روکش سرامیکی:

این روکش جذاب ترین ظاهر را در بین دیگر مواد دارد و در دست یک دندانپزشک ماهر کاملا با دندان های طبیعی تلفیق می شود. در واقع هیچ روکش دیگری ظاهری طبیعی تر از روکش سرامیک ندارد. سطح آن در برابر رنگ پذیری مقاوم است و می تواند به خوبی فشار جویدن را تحمل کند.

روکش ‎رزین:

ارزان ترین روکش از رزین ساخته می شود که ظاهر و کیفیت شیشه مانند پرسلین را ندارد. این مدل در برابر رنگ مقاومت چندانی ندارد و با گذشت زمان دچار تغییر رنگ می شود. در عین حال این نوع روکش مقاومت دندان طبیعی یا حتی روکش سرامیک را نیز ندارد.

روکش پرسلین متصل به فلز:

با تلفیق فلز و پرسلین یکی از محکم ترین انواع روکش به دست می آید. ساختار زیرین روکش از فلز ساخته شده است و با لایه ای از ونیر پرسلین پوشانده شده است. این روکش بسیار محکم است و می تواند برای دندان های پیشین یا خلفی به کار رود. با وجودی که این روکش می تواند کاملا همرنگ سایر دندان ها باشد، اما ساختار فلزی زیرین آن مانع عبور نور می شود. همین امر ظاهر دندان را کدر می کند. ساختار فلزی زیرین آن می تواند به شکل یک لبه تیره زیر خط لثه دیده شود. در صورت تحلیل لثه این بخش تیره بیشتر دیده خواهد شد.

روکش تمام فلز:

انواع آلیاژها شامل طلا، پالادیوم یا نیکل در ساخت انواع روکش به کار می رود. در گذشته این روکش گزینه بسیار خوبی به شمار می رفت زیرا می توانست به خوبی در برابر فشار حاصل از جویدن مقاومت کند. اما امروزه به دلیل پیشرفت سایر روکش ها و ظاهر غیر طبیعی روکش فلزی کمتر از آن استفاده می شود.

نحوه کارگذاری روکش:

برای جایگذاری روکش ها دو جلسه مراجعه به دندانپزشک نیاز است. جلسه اول شامل بررسی و آماده سازی دندان می شود. ممکن است لازم باشد از دندان ها عکس اشعه ایکس بگیرید تا وجود هرگونه پوسیدگی یا آسیب به ریشه مشخص شود. سپس دندان برای جایگذاری روکش آماده می شود. در مرحله بعد، از دندان موردنظر و دندان های مجاور قالب گرفته می شود.این قالب به لابراتوار دندانپزشکی فرستاده شده و در آنجا سازندگان روکش های سرامیکی، بر اساس ابعاد قالب، روکش را می سازند. در عین حال، رنگ روکش را کاملا هماهنگ با رنگ طبیعی دندان فرد طراحی می کنند. تا زمانی که روکش دائم آماده شود، روکشی موقت روی دندان فرد قرار داده می شود.

در طول جلسه دوم، اندازه و تناسب روکش تست و به طور کامل بررسی می شود تا در هنگام جویدن تداخلی ایجاد نکرده و عملکرد مناسبی داشته باشد. زمانی که درستی همه موارد چک شد، روکش جدید به صورت دائم در محل چسبانده می شود.

در چه مواردی از روکش استفاده می شود؟

موارد زیر، از عمده دلایل استفاده از روکش در حوزه دندان پزشکی هستند:

  • پوشاندن ایمپلنت دندانی
  • پوشاندن دندانی که به شدت تغییر رنگ داده
  • پوشاندن دندان بدشکل
  • ایجاد بریج دندانی در محل
  • ترمیم دندان شکسته یا آسیب دیده
  • جلوگیری از آسیب های بیشتر یا شکستگی در دندان های ضعیف
  • کنار هم نگهداشتن دندان ترک خورده
  • پوشاندن و حمایت از دندانی که به طور قابل ملاحظه ای دارای پوسیدگی است و یا دندانی که بیشتر قسمت های آن پر شده است.

عمر روکش چقدر است:

عمر روکش عموما بین 10 تا 20 سال است. پس از این زمان باید آنها را جایگزین کرد. اما عمر این مواد نیز همانند سایر بخش های بدن به نحوه مراقبت شما بستگی دارد. برای اطمینان از عمر حداکثری روکش به نکات زیر دقت کنید:

عدم استفاده از مواد لک کننده دندان:

مزیت روکش، رنگ نگرفتن آنها توسط موادی مانند چایی، قهوه و سایر مواد رنگدانه ای است. اما سایر دندان های شما چطور؟ مصرف بیش از حد این مواد باعث تغییر رنگ سایر دندان ها می شود. در نتیجه روکش شما دیگر با تمام دندان ها هماهنگی نخواهد داشت.

دندان قروچه:

هر چند این عادت به طور کلی برای دندان های شما خوب نیست، اما به طور خاص برای روکش بسیار مضر است. دندان قروچه فشار زیادی روی روکش ها وارد می کند. این فشار باعث کاهش عمر روکش می شود. در صورتی که این عادت در شما از بین نمی رود، می توانید با مشورت پزشک در طول خواب از گارد دهان استفاده کنید.

حفظ سلامت دهان و دندان:

یکی از دیگر مزایای روکش دندان، عدم نیاز به مراقبت اضافی است. اما مراقبت از دندان های کناری در ظاهر روکش نیز تاثیر دارد. برای مثال تحلیل لثه در اثر مسواک نزدن می تواند موجب دیده شدن لبه انتهایی روکش و از بین رفتن ظاهر طبیعی آن شود. پوسیدگی دندان های کناری نیز تاثیر مشابهی در ظاهر دندان روکش شده دارد.

حداقل دو بار مسواک زدن در روز و استفاده از خمیردندان غیر ساینده برای حفظ ظاهر روکش دندان کافی است. نگران سایش مسواک روی آن نباشید. روکش ها قوی تر از آن هستند که فکر می کنید.

بنابراین پاسخ به سوال عمر روکش دندان به عادات و رفتارهای شما بستگی دارد. هر چند این روش دائمی نیست، اما در صورت رعایت این نکات می تواند روش درازمدتی باشد.

چه زمانی لازم است روکش دندان تعویض شود؟

تعویض روکش به چند دلیل اهمیت دارد. اگر روکش دندان از طلا ساخته شده باشد، هرگز از بین نخواهد رفت. اما روکش دندان دچار مشکلاتی می شود که در گذشت زمان از خود نشانه هایی از فرسایش نشان می دهد. نشت یکی از مشخصه های زمان تعویض روکش است. این مشکل زمانی به وجود می آید که روکش از ابتدا به خوبی مهر و موم نشده باشد. در این حالت، نشت می تواند باعث ورود باکتری و ابتلا به پوسیدگی دندان شود.

بیشتر افراد ترجیح می دهند که از روکش پرسلین برای دندان های خود استفاده کنند. این نوع روکش ظاهری طبیعی تر دارد. اما مستعد شکستگی و ترک است. در صورتی که روکش دندان دچار کوچک ترین ترک و شکستگی شده باشد، نشانه ای از زمان تعویض روکش است. روکشی که ترک خورده باشد دیگر کار خود را به خوبی انجام نمی دهد، بنابراین باید تعویض شود.

گاهی اوقات نیز روکش به دلیل تناسب نادرست با دندان می افتد. در این حالت روکش کمی حالت لق دارد. اگر این اتفاق برای شما افتاده است، باید هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید تا روکش تعویض شود.

روند تعویض روکش چطور انجام می شود؟

زمانی که از نیاز حتمی به تعویض روکش خود اطمینان دارید، باید با دندانپزشک تماس بگیرید و نوبت بگیرید. دندانپزشک نگاهی به روکش مد نظر خواهد کرد و بر اساس شرایط آن درمان آغاز خواهد شد. تعویض روکش درمانی ساده و سریع است.

این روند با حذف سیمان اتصال دهنده روکش توسط دندانپزشک شروع می شود. سپس دندان تمیز خواهد شد و روکش دیگری به جای قبلی روی آن قرار خواهد گرفت. اگر تعویض روکش به دلیل تناسب نادرست آن بوده باشد، استفاده از روکشی با اندازه صحیح ضروری خواهد بود.

آیا روکش کردن دندان عوارضی دارد؟

این روش ترمیمی همانند هر روش درمانی دیگری با عوارضی همراه است. خوشبختانه این عوارض همه کوتاه مدت هستند و ظرف چند روز از درمان پایان می یابند. در صورت تداوم عوارض، مراجعه برای بررسی وضعیت روکش ضروری است. برخی از عوارض روکش کردن دندان عبارتند از:

خونریزی، درد و آسیب به اعصاب:

عوارض روکش مانند هر نوع جراحی دیگری شامل خونریزی می شود. ممکن است دندانپزشک به صورت غیر عمد اعصاب فک را لمس کند و به آنها آسیب وارد کند. این امر می تواند موجب بی حس شدن لب، چانه، زبان و نواحی اطراف شود که تا ماه ها ادامه می یابد و گاهی دائمی خواهد بود.

حساسیت دندان:

زمانی که اثر بی حسی کاهش می یابد، دندان ترمیم شده احساس ناراحتی و حساسیت خواهد داشت. دندانی که تازه روکش شده است مستعد حساسیت به دمای سرد و گرم است. برای مبارزه با این دسته عوارض روکش توصیه می شود که بیمار دندان های خود را تا مدتی با خمیر دندان مخصوص دندان های حساس تمیز کند. در صورتی که پس از درمان در زمان جویدن مواد غذایی دچار درد می شوید، بهتر است برای بررسی ارتفاع روکش به دندانپزشک مراجعه کنید.

پوسیدگی دندان و عفونت:

دندانپزشکان برای قرار دادن روکش روی دندان از سیمان مخصوص استفاده می کنند اما این سیمان پس از مدتی شل می شود و از بین می رود. یک روکش شل شده محل خوبی برای تجمع باکتری و آغاز پوسیدگی دندان زیر روکش است. برخی افراد تصور می کنند که روکش به مانند عایقی در برابر پوسیدگی است و این تصور مانع از رعایت بهداشت دهان و دندان در این افراد می شود. در حالی که این طور نیست و این دندان نیز به مراقبت و مسواک زدن نیاز دارد. در صورتی که روکش شل شده است، برای اصلاح آن هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

گاهی برای اصلاح روکش شل شده کار زیادی نمی توان انجام داد و باید روکش تعویض شود. این کار با هزینه بیشتری برای بیمار همراه است.

روکش یکی از روش های معمول نجات دندان پوسیده ای است که در غیر این صورت باید کشیده شود. این روش هر چند با هزینه نسبتا بالایی همراه است اما با حفظ دندان طبیعی به زیبایی صورت و لبخند شما کمک خواهد کرد. برای دریافت مشاوره و بررسی روش های درمانی با کلینیک دندانپزشکی ما تماس بگیرید.

منبع:

livestrong

drmassiah

macquariestreetdental

wilkdental

drlauriesmiles

مطالب مشابه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *