پوسیدگی دندان مادران شیرده:

فهرست مطالب

سوال: آیا پوسیدگی دندان مادران شیرده واقعیت دارد؟ به طور تصادفی ضربه ای به صورتم وارد شد و تکه ای از دندانم شکست. پزشک برای من روزی 200 میلی گرم کلسیم تجویز کرده است، اما نگرانم این مقدار کافی نباشد.

پاسخ:

در مورد دندان شما متاسف هستیم. بهتر است پیش از تشدید عارضه، برای ترمیم دندان خود هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. احتمالا دندان شما به عصب کشی نیاز خواهد داشت و پس از آن بسته به میزان آسیب می توانید از روکش دندان برای افزایش استحکام دندان استفاده کنید.

پوسیدگی دندان مادران شیرده محتمل است. مادران شیرده در این دوره مقداری از استخوان خود را از دست می دهند (برای تامین کلسیم موجود در شیر انسان). با این حال، مصرف مکمل کلسیم می تواند تراکم استخوانی را پس از خاتمه دوره شیردهی افزایش دهد. در طول دوره شیردهی و  به طور خاص در تمام دوره های زندگی یک زن، لازم است که برای حمایت از سلامت استخوان و دندان ها مکمل کلسیم تجویز شود. میزان مقدار توصیه شده کلسیم برای تمام زنان بین 19 تا 50 سال (باردار، غیر باردار و شیرده) 1000 میلی گرم در روز است. هر چند میزان جذب کلسیم با افزایش سن کاهش می یابد، اما در دوره بارداری افزایش می یابد.

بنابراین پوسیدگی دندان مادران شیرده با مصرف میزان مکمل کافی قابل پیشگیری است. هر چند در این دوره استخوان های مادر تحلیل می رود تا کلسیم در جریان خون وارد شده و شیر مادر را غنی کند، اما مصرف مکمل و رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند باعث ترمیم تراکم استخوان پس از خاتمه شیردهی شود.

کدام مواد غذایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مادران شیرده ضروری است؟

کلسیم به طور طبیعی در انواع مواد غذایی یافت می شود و با مصرف شیر، ماست و پنیر به بهترین شکل جذب می شود. یک فنجان شیر دارای 300 میلی گرم کلسیم است. دیگر مواد غذایی غنی از کلسیم عبارتند از ماهی تون دارای استخوان، سبزیجات مانند بروکلی، شیر سویا و بادام. کلسیم به عنوان مکمل به بسیاری از مواد غذایی مانند نان و بیسکوییت نیز افزوده می شود.

در صورتی که در طول روز از مواد غذایی غنی از کلسیم استفاده نمی کنید، باید نیاز خود به این ماده را از طریق مکمل برآورده کنید.

هر چند کلسیم برای سلامت استخوان و دندان ضروری است، اما برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مادران شیرده به تنهایی کافی نیست. این ماده برای جذب به ویتامین D و فسفر نیاز دارد. بنابراین، مصرف این مکمل ها نیز در کنار کلسیم ضروری است. میزان ویتامین D توصیه شده برای زنان بین سن 19 تا 50 سال (باردار، غیر باردار و شیرده) 600 واحد در روز است. البته در برخی از بیماران، به دلیل کمبود ویتامین D لازم است مقدار بیشتری از این ماده تجویز شود.

منابع دریافت ویتامین D عبارتند از نور خورشید، غذاها و نوشیدنی هایی مانند ماهی سالمون، ساردین، تون، شیر، تخم مرغ، و برخی مواد غذایی غنی شده. منابع حاوی فسفر عبارتند از گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، مواد لبنی، آجیل و یک زن در طول روز به 700 میلی گرم از آن نیاز دارد.

سایر ویتامین های مورد نیاز بدن زنان شیرده:

ویتامین B3 (نیاسین):

کمبود ویتامین B3 می تواند باعث ایجاد ضایعات بد و زخم شود. این نوع زخم های دهانی می توانند سلامت دندان ها را به خطر بیاندازند. برای افزایش سطح B3 خود، مرغ و ماهی بخورید.

ویتامین B12 و B2 (ریبوفلاوین):

دیگر مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت دندان ویتامین B12 و B2 هستند که در صورت فقدان مقدار کافی از آن فرد مبتلا به زخم های دهانی خواهد شد. گوشت قرمز، مرغ، جگر، گوشت خوک و ماهی، و همچنین محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر، منابع خوبی برای ویتامین B12 هستند. ویتامین B2 نیز در غذاهایی مانند ماکارونی، شیرینی، اسفناج و بادام وجود دارد.

ویتامین C:

کمبود ویتامین C ممکن است منجر به خونریزی لثه ها و پوسیدگی دندان مادران شیرده شود. سیب زمینی شیرین، فلفل قرمز خام و پرتقال منابع عالی ویتامین C هستند.

ریزه خواری عامل پوسیدگی دندان مادران شیرده:

پوسیدگی دندان مادران شیرده می تواند در اثر رژیم غذایی نادرست، هر چند غنی از مکمل، باشد. مصرف مکمل ها به تنهایی نمی تواند از بروز بیماری های دهان و دندان پیشگیری کند. مادران شیرده به طور معمول در طول روز احساس گرسنگی بیشتری دارند. گرسنگی باعث می شود که آنها در طول روز ریزه خواری بیشتری داشته باشند. برخی از مادران به عنوان میان وعده مواد غذایی شیرین را ترجیح می دهند. این امر دندان های آنها را در معرض پوسیدگی قرار می دهد.

مصرف مداوم میان وعده باعث می شود که باکتری های دهان شما دائما با قند و کربوهیدرات تغذیه شوند. در نتیجه بیشتر تکثیر می شوند و احتمال پوسیدگی دندان مادران شیرده افزایش می یابد. برای مراقبت از دهان و دندان خود در دوره شیردهی، بهتر است پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید. اگر در طول روز چیزی شیرین خوردید و به مسواک دسترسی ندارید، بهتر است دهان خود را با آب بشویید تا دهان از ذرات باقی مانده مواد غذایی پاک شود. در عین حال، هر گاه گرسنه گشتید، از مواد غذایی سالم مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و مواد لبنی و پروتئینی به جای میان وعده های چرب و شیرین استفاده کنید. این تکنیک به شما کمک می کند، ضمن برطرف کردن گرسنگی خود از افزایش وزن بی مورد و پوسیدگی دندان به طور همزمان خودداری کنید؛ چیزی که آرزوی هر زنی است.

تغذیه انحصاری با شیر مادر باعث می شود که مادر در معرض کاهش آب بدن قرار گیرد. خشکی دهان از عوارضی است که در بسیاری از مادران شیرده دیده می شود. خشکی دهان علت اصلی بروز پوسیدگی دندان و بیماری های لثه در زنان است. بنابراین یک مادر شیرده باید مراقب میزان نوشیدن آب در طول روز باشد و بدن خود را هیدراته نگه دارد.

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مادران شیرده لازم است به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. بهتر است بار دیگر به پزشک مراجعه کنید و در مورد میزان مورد نیاز مکمل کلسیم و ویتامین D با او مشورت کنید. برای تجویز دوز صحیح شاید لازم باشد یک آزمایش خون بدهید.

منبع:

parents

مطالب مشابه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *