باکتری های دهان: میکروبیوم انسانی

فهرست مطالب

دهان ما یک اکسیستم کامل وحشی است که پر از موجودات زنده ای است که برای سلامت ما نقش مهمی ایفا می کنند. بهتر است اطلاعات بیشتری از باکتری های دهان داشته باشیم و نقش آنها را در سلامت یا پوسیدگی دندان ها ارزیابی کنیم.

چیزهای غریبه ای که در دهان ما زندگی می کنند:

دانشمندان برای دهان ما یک نام فانتزی انتخاب کرده اند: میکروبیوم دهان انسان. بخش بزرگی از این میکروبیوم پر از باکتری است. یک دهان می تواند محل زندگی بیش از 6 میلیارد باکتری باشد، که در مقایسه با 7.3 میلیارد انسانی که روی کره زمین زندگی می کنند عدد قابل توجهی است.

انواع باکتری های دهان:

این چند میلیارد باکتری های دهان در دسته های متنوعی زندگی می کنند و هر یک در حال گذران دوره ای عمر خود هستند: تولد، کار کردن، تغذیه، دفع، جفت گیری، و مرگ. بله، همه اینها در این لحظه در دهان شما در حال وقوع است. مانند هر محیط شهری، دهان شما نیز محله های امن و ترسناک دارد. برخی از این جوامع باکتریایی، آسیب رسان هستند و موجب پوسیدگی دندان، التهاب لثه و از دست رفتن دندان می شوند.

یکی از باکتری های دهان که قدرت تخریب بالایی دارد، استرپتوکوک موتانس است که از زنجیره های قند و نشاسته موجود در دهان تغذیه می کند و با اسید تولید شده مینای دندان شما را از بین می برند. این باکتری مسئول اصلی پوسیدگی دندان و دیگر بیماری های دهان و دندان است.

یکی از دیگر باکتری های دهان تحت عنوان پورفیروموناس ژنژیوالیس جز ساکنان معمول دهان نیست بلکه تنها در زمان بیماری لثه تحت عنوان پریودنتیت دیده می شود. در صورتی که این باکتری از دهان اخراج نشود، می تواند بافت لثه و استخوان حامی دندان را از بین ببرد و موجب از دست رفتن دندان شود.

البته در دهان میکروب های مفیدی نیز زندگی می کنند. برای مثال پروبیوتیک ها به سلامت کلی بدن و نیز سلامت دهان و دندان کمک می کنند. دیگر اعضای 700 زنجیره متفاوتی که به صورت باقوه در دهان ما زندگی می کنند نه مفید و نه مضر هستند. البته حداقل تا جایی که ما می دانیم این طور است.

برای مراقبت از دهان و دندان خود در برابر باکتری های مضر دهان روزی دو بار مسواک بزنید و حداقل یک بار نخ دندان بکشید. دندان عضوی است که دیگر به صورت طبیعی در دهان شما رشد نخواهد کرد. بنابراین مراقب این عضو ارزشمند خود باشید.

منبع:

dentalplans

مطالب مشابه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *