دهانشویه حاوی الکل و بدون الکل: تفاوت

فهرست مطالب

اغلب دهانشویه های موجود در داروخانه ها حاوی الکل (به خصوص اتانول) هستند که موجب احساس سوزش اولیه، طعم بد در دهان و خشکی دهان می شوند. اگر دچار عارضه خاصی نباشد که نیاز به استفاده از دهانشویه حاوی الکل باشد، تفاوت آن با دهانشویه های بدون الکل چیست و مزایای این گزینه چیست؟

دهانشویه حاوی الکل:

به جز ایجاد احساس سوزش، الکل موجود در دهانشویه تمام باکتری های دهان، یعنی هم باکتری های خوب و هم بد، را می کشد. این امر بدین معنی است که اگر هر روز و هر بار از دهانشویه حاوی الکل استفاده کنید، به احتمال زیاد پس از مدتی دچار بوی بد دهان و از دست رفتن تعادل باکتریایی در دهان می شوید. دهانشویه فاقد الکل شاید تمام دهان را تمیز نکند، اما بیشتر باکتری های بد دهان را هدف قرار می دهد و در نتیجه مانع ایجاد عدم تعادل باکتریایی، بوی بد دهان یا خشکی دهان می شوند.

بیمارانی که دچار خشکی مزمن دهان در اثر کاهش جریان بزاق، مصرف برخی داروها، پرتو درمانی، بیماری های سیستمیک مانند سندرم شوگرن یا دیابت هستند می توانند از مزایای دهانشویه فاقد الکل بهره مند شوند. در عین حال، استفاده از این نوع دهان شویه به طور خاص برای بیمارانی مفید است که سابقه سومصرف الکل و مواد مخدر داشته اند.

تحقیقات بین المللی نشان می دهند که دهانشویه های فاقد الکل تاثیر بهتری بر درخشندگی، رنگ، سختی و فرسایش مواد معدنی مینای دندان دارند.

دهانشویه های فاقد الکل زیادی در بازار وجود دارند که می توانند از بیماری های دهان و دندان پیشگیری کنند و موجب خوشبویی دهان شوند. دهانشویه های رقیب خمیردندان و مسواک در فروشگاه های خرید کالای بهداشتی هستند، اما هرگز نباید جای این دو کالا را در بهداشت دهان و دندان بگیرند. روزی دو بار باید مسواک و نخ دندان بکشید. متخصصان دندانپزشکی توصیه می کنند که دهان شویه های فاقد الکل گزینه بهتری برای بهبود سلامت دهان و دندان به شمار می روند. با این حال، در موارد خاص ممکن است استفاده از دهانشویه حاوی الکل تجویز شود. در این شرایط، دهانشویه را بر اساس تجویز و دستورالعمل دندانپزشک خود استفاده کنید.

منبع:

alliancedental

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *