معایب دهانشویه حاوی الکل:

فهرست مطالب

دهانشویه یکی از همکاران مسواک و نخ دندان در رعایت بهداشت دهان و دندان است. بسیاری از افراد بعد از مسواک زدن دهان خود را با دهانشویه تمیز می کنند. امروزه تبلیغات زیادی برای دهانشویه های حاوی الکل می شود. اما با نگاهی به معایب دهانشویه حاوی الکل ممکن است تصمیم بگیرید از این محصول دوری کنید.

دهانشویه حاوی الکل باید توسط دندانپزشک تجویز شود و تنها در کوتاه مدت و برای مقاصد درمانی خاص مورد استفاده قرار گیرد. استفاده مداوم از این محصول می تواند بیشتر از منفعت، موجب بروز مشکلات دهان و دندان شود.

معایب دهانشویه حاوی الکل:

خشکی دهان از مهم ترین معایب دهانشویه حاوی الکل است. الکل ماده ای است که به سرعت موجب خشک شدن بافت دهان و توقف فعالیت غدد بزاقی دهان می شود. بر خلاف تصور بسیاری از افراد که سوزش دهان در پی استفاده از دهانشویه حاوی الکل را به کشته شدن باکتری ها و تمیز شدن دهان ارتباط می دهند، این ماده با خشک کردن دهان موجب افزایش فعالیت باکتری های مضر شده و در طولانی مدت باعث پوسیدگی دندان می شود.

در واقع استفاده از دهانشویه حاوی الکل موجب به هم ریختن تعادل باکتریایی دهان می شود. این ماده هم باکتری های خوب و هم بد دهان را از بین می برد. در نتیجه دهان از مزایای باکتری های خوب بی بهره می ماند.

یکی از اهداف استفاده از دهانشویه رفع بوی بد دهان است. اما دهانشویه حاوی الکل در واقع در طولانی مدت بر عکس این هدف عمل می کند. خشک شدن دهان عامل اصلی بوی بد دهان است. بنابراین استشمام بوی نامطبوع از دهان پس از چند ساعت از استفاده از این محصول غیر معمول نیست. این حالت در پی تکثیر شدن باکتری ها در دهان و عدم شسته شدن آنها توسط بزاق رخ می دهد.

به علاوه استفاده از این محصول می تواند در طولانی مدت تکنولوژی بر پایه رزین در ترمیم های دندان مانند باندینگ و ونیر را از بین ببرد.

از سوی دیگر این ماده با سوزاندن بافت نرم می تواند موجب التهاب لثه و بافت های حساس دهان شود. هر چند برخی از افراد از این محصول برای درمان آفت دهان استفاده می کنند، اما در واقع این تحریک می تواند موجب تشدید عارضه و زخم دهان شود.

سرطان دهان از دیگر معایب دهانشویه حاوی الکل است. تحقیقات متعددی ارتباط استفاده از محصولات دهان و دندان بر پایه الکل را با ابتلا به سرطان بافت نرم دهان مشخص کرده اند. از این رو استفاده از دهانشویه های فاقد الکل با خطرات کمتری همراه است.

استفاده از این محصول در افراد دارای سابقه سو مصرف الکل نیز با ریسک بازگشت اعتیاد همراه است. بنابراین بهتر است در این افراد دهانشویه های حاوی فلوراید جایگزین شود.

منبع:

sharecare

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *