کشیدن دندان و عوارض همراه با آن

کشیدن دندان زمانی لازم است که دندان ها دچار درهم ریختگی، بیماری لثه یا پوسیدگی بیش از حد غیر قابل درمان شده اند. در همه این موارد کشیدن دندان باعث حل مشکل یا پیشگیری از انتشار عفونت به سایر قسمت های بدن می شود.

اولین تجربه کشیدن دندان:

تقریبا تمامی افراد پروسه کشیدن دندان را با رشد دندان عقل در ۱۵ تا ۲۰ سالگی تجربه می کنند.

رشد دندان عقل می تواند با پیامدهایی مانند درد، عفونت و تورم لثه ها همراه باشد، بنابراین بیشتر دندانپزشکان توصیه می کنند که این دندان ها در اسرع وقت کشیده شوند تا از بروز عوارض جلوگیری شود. در موارد جدی که دندان کشیده نشده است سایر دندان ها دچار آسیب می شوند. بدین صورت که دندان عقل برای رشد تلاش می کند و این رشد با آسیب به سایر دندان ها، تجمع پلاک و باکتری و در برخی موارد کیست ها، تومور ها و بیماری های مختلف همراه است.

نیاز به معاینه تخصصی دندانپزشکی دارید؟

هم اکنون با یک کلیک نوبت بگیرید

سایر شرایط:

همانند دندان های مولار آسیب دیده، در مواردی که دندان در اثر بیماری لثه لق شده است یا پوسیدگی و عفونت شدید مانع از درمان آن گشته، کشیدن دندان ضروری است.

گاهی نیز علت حذف دندان ها در هم ریختگی و نیاز به ایجاد فضا برای شروع درمان ارتودنسی است. در این روش دندانپزشک معمولا دندانی را انتخاب می کند که کمترین تاثیر را در زیبایی و توانایی جویدن مواد غذایی خواهد داشت.

استفاده از بیحسی:

در طول پروسه کشیدن دندان، بسته به شدت مشکل و تعداد دندان های آسیب دیده، از بی حسی عمومی یا موضعی استفاده می شود. در مواردی که مشکل جدی است یا تعداد دندان ها زیاد است دندانپزشک از بیهوشی عمومی استفاده خواهد کرد. پس از اتمام پروسه درمان، محل زخم بخیه زده می شود تا دوره بهبودی تسریع گردد.

مراقبت های پس از درمان:

پس از کشیدن دندان لازم است که بیمار از استعمال دخانیات دوری کند. مصرف غذاهای نرم مجاز است و فرد می تواند برای کنترل درد از مسکن استفاده کند. برای کنترل درد و تورم ناحیه زخم توصیه می شود که بیمار از محلول آب نمک استفاده کند.

عوارض کشیدن دندان:

همانند بسیاری از روش های دیگر، هنگامی که صحبت از کشیدن دندان به میان می آید عوارض خاصی با آن همراه است. یکی از آنها وضعیت دردناکی به نام حفره خشک است که بعد از کشیدن دندان در محل زخم لخته خون تشکیل می شود. کشیدن دندان ممکن است با ورود باکتری های مضر به جریان خون نیز همراه باشد که برای بیماران قلبی و کبدی می تواند بسیار خطرناک باشد. اگرچه این عوارض بسیار نادر هستند، اما هرکسی که قرار است این پروسه را از سر بگذراند بهتر است از تمامی جوانب آن آگاهی داشته باشد.

منبع

dentalfind

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.